30. 10. 2005

Časopisy bez informační hodnoty jsou obrazem většinové české společnosti

30.10.2005 09:38 - 07. Zábava -trvalý odkaz

Časopisy bez informační hodnoty jsou obrazem většinové české společnosti

(nelze si vybrat nic jiného?)
   V blízké trafice mě zaujal reklamní plakát na zcela nový časopis. Byl pro mne tak zvláštní, že jsem si dovolil část plakátu vyfotit a ukázat vám, proč byste si tento zcela nový časopis (asi podle vydavatele) měli kupovat.
   Laskaví čtenáři, napište mi sem, prosím, názor na to, zda se nějak lišíme od českých hvězd ve sprše - ať jsou to slavní muži či ženy. A pokud byste viděli fotku některého z nich ve sprše, jakou informaci by vám to přinesl.
   Já jsem si kdysi koupil časopis LEO, kde byla ze všech stran vyfocená Tereza Pergnerová, nynější moderátorská hvězda reality show na televizi Prima. Celkem mi to o ní nevypovědělo nic víc, než že oblečená a nalíčená vypadá lépe, než svlečená a s roztaženýma nohama. Sice jsem si uvědomil, že jsem osobně v životě poznal několik žen, které bez šatů vypadaly lépe než Tereza Pergnerová, ale stejně mi tato jediná informace připadala dost bezobsažná.
   Je zajímavé, kolik bezobsažných tiskovin se dobře uživí a patrně jich není dost, když mohou přibývat stále nové a nové. Chápu lidi v pubertě, kteří si takové časopisy kupují pravidelně, aby porovnaly tvar a velikost pohlavního orgánu svého či své přítelkyně s tímtéž u různých mediálně známých osobností. Nechápu dospělé lidi, že si takové časopisy pravidelně kupují. Oni už v podstatě vědí, že jejich tělo se nikterak neliší od těla těch lidí, kteří jsou častěji vidět v televizi. Mohlo by je spíš zajímat, zda ti, na které je více vidět, toho také více umí. Na stáncích jsou k dostání i jiné časopisy, které mají větší informační hodnotu a vlastně mezi tou záplavou uniformního bulváru bojují o přežití. Přírodovědný časopis Živa musí být dotován, obdobný časopis Vesmír se zatím uživí sám. Ale jak dlouho? Tyto časopisy se prodávají na stáncích. Ale pak jsou také takové, které by se tam prodávat měly, ale nikdo by si je volně nekoupil, protože neukazují senzace, ale dost krušný život. Jedním takovým je měsíčník pro zdravotně postižené Můžeš, druhým Vozíčkář. Právě tím, že setato periodika nemohou z finančních důvodů prodávat volně, zdá se, jako by zdravotně postižení lidé byli jakási zájmová skupina. Nedávno jsem psal o to, že z dlouholeté noviny, které se jmenovaly Večerní Praha, se přetransformovaly přes polobulvárního deníku Večerník Praha až do jednoznačně bulvárního deníku Šíp, který má za sebou dva týdny existence.
Komentáře
[1]30.10.05 16:01:14Lebeda
Taky valím oči na lidi co tenhle škvár kupují. Ale když je poptávka, je i nabídka. Alespoň na trhu tiskovin to tak funguje. Jinak tu ten trh moc nefunguje. Často co se osvědčí, to přestanou dělat, nebo zhorší kvalitu. A naše mediální hvězdy se od ostatních lidí příliš neliší. Ti opravdu slavní už mají svůj věk, tak krásný jsem taky. A bez trenek nemohu posoudit, už jsem se dlouho pro pupek neviděl. Není to však známka blahobytu, je to z brambor..
[2]30.10.05 20:25:25Jiri Pallas
Nechci obhajovat skvar na stancich, ale existuji lide, kteri nehledaji "informacni hodnotu", ale jenom zabavu a rozptyleni. Komercni popularni kultura sla vzdy na odbyt lepe nez kvalita. Jde proste jen a jen o prachy a nic jineho v tom nehledej.
[3]30.10.05 21:33:45mluvka Tomáš
Pro Jirku Pallase - Já v tom víc nehledám, Jirko, je mi to jasné. Jak píše Lebeda - kde je nabídka, je i poptávka. Ale myslím, že občas stojí za to nepřejít to bez povšimnutí jako samozřejmost a také občas na to upozornit. Co je běžné, zevšední a málokdo se nad tím zamyslí. Znám mnoho lidí, kteří mi sdělují, co tam či onde o někom psali a když jim řeknu, že si takové časopisy nekupuji, protože si raději čtu a píšu na internetu. Oni řeknou, že internet si nemohou dovolit, protože je drahý. Ale kupovat denně Blesk nebo Šíp a každý týden alespoň jeden škvárový časopis, který brzy putuje do odpadu, to pro ně není drahé.
[4]31.10.05 07:48:14mluvka Tomáš
Pro Jirku Pallase/2 - Myslím, že člověk, který uznává určité kulturní hodnoty, by se měl za ně postavit. Neznamená to odsuzovat lidi, kteří konzumují škvár, ale postavit se za to, co konzumuji já. Nehrát si jen na svém písečku, ale zvát na ten píseček i jiné lidi. Když se v roce 1989 ptali režiséra Jiřího Menzla, jak je spokojen s tím, že u nás už nebude cenzura, ale bude kulturní svoboda, řekl, že se té svobody obává, právě proto, že mohl jezdit často na západ. Že ta komunistická cenzura kromě jiného odfiltrovala i většinu toho škváru, který se k nám nedostal. Menzel tehdy řekl, že se svobodnou kulturou nás v České republice zaplaví právě ten škvár. Dostal se do neobliby a od té doby nenatočil skoro žádný film, protože ty škváry točit nechtěl a na myšlenkově hlubší filmy nebyly peníze.
[5]07.11.05 12:33:11nada Božková
Člověk se až nestačí divit,jakým škvárem nás zahltil bývalý západ. Je to daň za tzv.svobodu.Co bylo dobré,už neexistuje. A v televizi?Obě reality show- jaká ubohost a tím nás krmí média celý den.Tak jsem si svobodu slova nepředstavovala.Je mi 60 let a jsem ráda,že už nejsem mladá.Co to roste z dnešní mládeže?Jsou to mnohdy jen konzumenti,pomalu se u nich vytrácí cit,pozoruji okolo sebe.

Žádné komentáře:

Okomentovat