1. 10. 2005

Pokleslá zábava v České televizi

01.10.2005 14:49 - 07. Zábava -trvalý odkaz

Pokleslá zábava v České televizi


   Unaven včera večer neměl jsem náladu ani dívat se na televizi, ani poslouchat rozhlas, který je mi ve chvílích samoty bližším společníkem. Chtěl jsem si popovídat s nějakým živým člověkem. Zavolal jsem bývalou kolegyni, říkejme jí Miluška, se kterou jsem pracoval v jednom podniku před 25 lety. Dnes je to již starší paní, přes 70 let, která žije na své usedlosti na okraji Chrudimi. Evidentně jsem ji ve 21 hodin vzbudil. Zrovna byla sama, neměla u sebe ani děti, ani vnoučata. Řekla mi, že pospávala u televize. Usnula při sledování Četnických humoresek. Chvíli jsme vzpomínali na naše bývalé pracoviště, které já jsem opustil před více než  dvaceti lety, ona asi před dvanácti. Ten podnik dnes vlastně dnes už neexistuje. Zůstal po něm jen hřebčín,  který tam byl už dávno před ním.  Avšak všichni, kteří tím podnikem prošli a který se jmenoval Výzkumná stanice pro chov koní, si odnesli zážitky, které už nikdy nezapomenou. Vzpomněli jsme i kolegyni,  kterou jsem zmínil v článku Zázemí.  Náhle Miluška náš hovor ukončila. V České televizi začínal pořad "Uvolněte se prosím", který ji připadal zábavný a o který nechtěla přijít.
  
   Z nedostatku síly  dělat něco jiného nebo odejít do postele jsem si pustil televizi a na zmíněný pořad jsem se podíval. Sledoval jsem Jana Krause, který jako obvykle nedostatek invence a humoru nahrazoval drzostí, nevkusem a hrubostí. Hostem byl ministr spravedlnosti Pavel Němec, kterému Kraus vnucoval myšlenku, že je ospalý. na tomto tvrzení postavil "vtipnost" celého, téměř půlhodinového pořadu. Hosty byli ještě mladá redaktorka zpravodajství ČT, jejíž jméno jsem zapomněl a producent Petr Vachler. Korunu své vtipnosti nasadil Kraus tím, že si opět velmi nevkusně dělal legraci z vegetariánství Petra Vachlera. Aby pořad oživil, v průběhu rozhovoru o vegetariánství vytáhl Kraus z pod stolu  vařené vepřové koleno a pomocí vidličky, kterou sám olizoval, krmil ministra Němce. Bylo to dost nechutné. Přesto, že ministra Němce nijak neobdivuji a nepovažuji ho pracovně za příliš schopného, divil jsem se, že buď toto urážlivé zesměšnění neodmítl nebo že z pořadu přímo neodešel. Ještě víc se však divím tvůrčí skupině a vedení České televize, že tento pořad nechává tak dlouho na obrazovce.

   Před časem jsem sledoval, jak Jan Kraus v tomto pořadu podobným nechutným způsobem zesměšnil písničkáře Jana Nedvěda.  Tehdy bylo patrné, že Nedvěd je evidentně nemocný člověk, který nejen že na nejapné Krausovy výroky nedokázal reagovat, ale patrně je ani nepochopil. Nejsmutnější bylo, když Kraus donutil Nedvěda zazpívat naživo bez mikrofonu jednu z jeho nejznámějších písniček. Učinil to způsobem, jakým nutí maminka zazpívat na veřejnosti tříleté dítě jedinou písničku, které toto dítě zná. Dítě nechce, pak přemůže stud, falešně zazpívá kousek nějaké odrhovačky, kterou si pamatuje z rádia. Všichni přítomní se pak přetvařují a chválí dítě, jak je šikovné.

   Ve včerejší talk show se jak Kraus rozloučil s diváky s pusou plnou vepřového masa. Byl to výsměch divákům, kterým Česká televize v posledních dnech neustále sděluje, aby nezapomněli na to, že koncesionářský poplatek se od prvního října zvyšuje na 100,- Kč.

Komentáře
[1]01.10.05 20:37:19pavel
Formát to samozřejmě není nikterak nový - viz. např. Conan O'Brien + Jay Leno a jejich show na xNBC, které jsou až na jazyk naprosto stejné, tj. dekorace svítícího města za moderátorem, sedačka pro hosty, živá kapela atd. ČT tedy nepřinesla nic převratného, myslím však, že je to jeden z jejich lepších pořadů. Kraus má na rozdíl od dnešních takymoderátorů něco v hlavě a svou práci dělá dobře. Nevím, jestli to mám přímo nazvat inteligentní zábavou, ale rozhodně jsem ochoten to sledovat. Pravda, díl s Nedvědem jsem neviděl, možná bych mluvil jinak. Když se podíváte okolo, máte v pátek 30.9. kromě Krause k dispozici romantickou komedii z USA, čtyřistapadesátéosmé opakování Angeliky, nebo pořad o překupnících s církevními předměty. Když odmyslím stovky programů ze satelitu, Kraus mi v danou chvíli přijde jako nejlepší volba.
[2]01.10.05 22:55:34mluvka Tomáš
To je věc názoru. Osobně si myslím, že Kraus toho moc v hlavě nemá. Na své schopnosti možná dělá svou práci dobře, ale dle mého názoru lidé s jeho schopnostmi by ve veřejnoprávní televizi vůbec neměli vystupovat. Kraus si získal protekci při podpoře televizních odborů ve známé stávkové akci proti řediteli Hodačovi. Já ho považuji za člověka velmi nevkusného, ovšem já nejsem ten, který o jeho obsazení (do médií obecně) rozhoduje. Dle mého názoru je Jan Kraus pouze vhodný typ komparsisty pro hraní v reklamách typu "vysokorychlostní internet". Jeho hrubost a nekultivovanost mě neoslovuje, i když chápu, že právě tím zvyšuje sledovanost České televize a posouvá ji na roveň televizím komerčním. Raději se po sté podívám na film o Angelice než na Jana Krause.
[3]02.10.05 21:58:59Petacchi - www - 
Zmíněný pořad jsem nikdy neviděl, ale nedá mi na článek nereagovat. Zrovna totiž čtu knihu Ubavit se k smrti od spisovatele a myslitele Neila Postmana. Postman ve své knize píše, že televize přenáší informace jen pomocí zábavy. Prostě televizní zpravodajství musí bavit. Při čtení knihy si vždy vybavím televizi Nova. Úhlední a krásní moderátoři, kteří se po odříkání těch nejhorších zpráv (teroristické útoky, vraždy, krádeže, špatná politika...) loučí se zářivým úsměvem a se slovy "naschledanou zítra". Tím Postman říká, že divák dostává dojem, že to co viděl, není zase tak vážné. Další věc, že minimální délka zprávy se počítá v minutách - v jedné nebo ve dvou. Pak následuje hned další. Může divák proniknout do problému za dvě minuty? Na ČT se mi líbí pořad Události komentáře - v tomto pořadu se dozvím více než z celých zpráv. Kraus se chová podobně. Nechce, aby jeho hosté diváky "nudili" tím, že jim bude vysvětlovat pozadí některých zpráv z jeho oboru.
[4]02.10.05 22:04:13Petacchi - www - 
..... dokončení.... Proto hosty zesměšňuje a schválně odvádí řeč jinam - jak píše Tomáš. Věřím tomu, že po schlédnutí pořadu zjistím, že jsem se nedozvěděl vůbec nic. Je to asi podobné jako když si přečtu denník Blesk. Smutné, že snižující se úrovní pořadu, paradoxně stoupá sledovanost. Na televizi můžeme bezmyšlenkovitě zírat, ale knížku si v takovémto stavu přečíst nemůžeme.

Žádné komentáře:

Okomentovat