26. 10. 2005

Panika kolem chřipky

26.10.2005 12:37 - 02. Deník -trvalý odkaz

Panika kolem chřipky

poděkování hlavnímu hygienikovi ČR a sdělovacím prostředkům

   Loni jsem se rozhodl, že se nechám očkovat proti chřipce. Sestřička u praktického lékaře mi řekla, že protichřipkovou vakcínu má běžně k dispozici v ordinaci.  Byl to rozdíl od očkování proti klíšťové encefalitidě, kdy jsem si musel vakcínu loni koupit na předpis (ale za peníze) v lékárně. Při loňském očkování proti chřipce jsem přišel v říjnu do ordinace, sestřička mě píchla do ramene, já jsem jí dal 200 korun a bylo hotovo. Nejsem si jist, jak přesně měla vakcína působit. Za dva týdny po očkování jsem dostal ohromnou rýmu, dva dny jsem se potil, ale teplotu jsem neměl.  Počátkem prosince jsem týden proležel se svalovou slabostí a příznaky, o kterých bych jindy řekl, že se jedná o chřipku. K lékaři jsem nešel, protože příznaky přicházely pomalu a potom rychle ustoupily. Vyřešil to paralen a možná i vitaminový přípravek Geriavit, který jsem v té době užíval. Příznaky chřipky jsem pocítil ještě v březnu.

   Letos jsem rozvažoval, zda se proti chřipce nechám očkovat opět. Z několika stran jsem totiž slyšel, že jsem neprodělal chřipku, ale jiný typ virózy,  která se šířila v populaci. Na konec jsem dospěl k názoru, že se přece jen očkovat letos nechám. Potřeboval jsem však také obnovit desetileté očkování proti tetanu. Sestřička mi sdělila, že také protitetanová vakcína je běžně v ordinaci k dispozici. Dostal jsem injekci proti tetanu. Sestřička řekla, že obě vakcíny najednou mi dát nemůže, ale že mohu bez objednání přijít kdykoli za dva týdny, protože chřipková vakcína je v ordinaci k dispozici. Během týdne však propukla mediální panika kolem možné pandemie ptačí chřipky a hlavní hygienik dr. Vít doporučoval v televizi aspoň očkování proti běžnému kmeni chřipky. Nemohl jsem ony dva týdny na očkování proti chřipce jít. V televizi oznámili, že vakcína proti chřipce je už vykoupena a že se nedostalo proto na rizikové části populace, jakými jsou staří a chronicky nemocní lidé. Hlavní hygienik dr. Vít začal uklidňovat, že očkování proti běžnému kmeni lidské chřipky je stejně proti viru ptačí chřipky neúčinné a že vakcína proti ptačí chřipce nebyla ještě vyvinuta.

   Zavolal jsem do ordinace svého praktického lékaře a zeptal se sestřičky, jaká je šance, že by mne mohla naočkovat proti chřipce. Sestřička se pouze zeptala: "Nečtete noviny?" Odvětil jsem, že právě proto volám, abych nešel do ordinace zbytečně, jak jsme se před dvěma týdny dohodli. Sestřička lakonicky oznámila: "Šance je nulová."  Takže mé váhavé rozhodování po loňských zkušenostech vyřešila vyšší moc. Jsem docela rád. Uvidím, zda to přežiju. Zatím jsem bez očkování proti chřipce přežil přes padesát let. Srážku s autem bych přežít nemusel.

   Jen lituji, že se vakcína nedostala na ty staré a nemocné a hlavně na hodně zdravotnického personálu, kteří ji opravdu každoročně potřebují. Komu za to poděkovat? Hlavnímu hygienikovi dr. Vítovi nebo senzacechtivým médiím?
Komentáře
[1]26.10.05 19:35:42Petacchi - www - 
Novináři vládnou velkou mocí, jak se zdá.
[2]26.10.05 23:16:39jmxjmx - 
Spis tem novinarum rekl bych ... sila medii je vubec uzasna. Vidim to na sve zname, ktera ma 98% znalosti o dennich udalostech ze zpravodajstvi na Nove, CT1 a jednoho ci dvou casopisu ...a v mnoha vecech je uplne mimo ... nevyuziva moc internet, to znamena nemuze si informace overovat, zaroven nedela vevelke firme takze nerozumi newsspeaku ... a takovych lidi je dle me v populaci aspon 60-70%. No a pak to vypada jak to vypada ... Prace novinaru je hlavne zodpovednost, oni na to ale kaslou a tak radsi slouzi kapitalu, protoze si chteji zachovat praci ...a tak to vypada jak to vypada tj. senzace za kazdou cenu! Jeste k te chripce. Nechal jsem se ockovat prede 2 roky to bylo bez problemu, a pred rokem to jsem mel horecku a rymu. Dival jsem se do letaku a ten rikal, ze potize ve vyjimecnych pripadech. Pak jsem koukal na net a zjistil jsem , ze potize jsou zcela bezne...uvidime letos :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat