Na facebookové
stránce pana Ondřeje Suchého se mi objevil odkaz na článek jisté Aničky Vančové, která 19. února kritizovala to, co napsal jistý Vojtěch Varyš v Mladé
Frontě dnes 11. února o své návštěvě představení Divadla Semafor a o svých
pocitech ze hry Čochtanův divotvorný hrnec.
Snažil jsem se originál Varyšova článku najít na volném internetu,
bohužel tam však nebyl. Shánět více než týden staré tištěné noviny je pro mne
téměř nemožné. Takové tištěné noviny
prosviští časem a pokud je nikdo nepřipomene, zmizí to, co v nich bylo
napsáno v propadlišti dějin.
Nicméně Anička Vančová si patrně
11. února MF DNES koupila a svou
rozhořčenou kritiku Varyšovy divadelní recenze pověsila na internet, Kritika
Aničky Vančové na rozdíl od Varyšova článku je snadno dostupná. Jmenuje se „Primitivní, trapný humor, starýzmatený pán, co už patří do domova důchodců… Tragická zpráva o útoku na JiříhoSuchého. Komentátor to přepískl, škrabopisný hanopis, bouří se čtenáři“
Pod facebookovým odkazem pana Ondřeje Suchého bylo již více
než sto rozhořčených komentářů na podporu pana Jiřího Suchého.
Například Pavel
Harazim napsal:
„Článek p. Varyše jsem nečetl.
Nicméně pro mě a moji generaci P. Suchý je kulturní fenomén. Pane Suchý skláním
se před Vámi a nic si z toho nedělejte. Blbci se najdou v každé době,“
Zarazilo mě, kolik lidí podobně vyjádřilo své rozhořčení,
aniž Varyšův článek četlo. Já jsem četl
už řadu Varyšových divadelních recenzí. Některé byly pro mne hodně
diskutabilní. Na rozdíl od mnoha komentátorů, kteří slyšeli jméno Vojtěcha
Varyše nyní poprvé v souvislosti s Jiřím Suchým, já vím, že je to
vystudovaný divadelní vědec a divadelními recenzemi se zabývá už řadu let.
Ačkoli většina komentátorů se hned
dala strhnout davovou psychózou na podporu pana Jiřího Suchého a divadla
Semafor, já jsem hledal, kde bych si článek, který způsobil tolik rozruchu,
mohl přečíst. Kupodivu jeho sken jsem
našel na webové stránce pana Jiřího Suchého. Pan Suchý ho připojil ke své
obsáhlé reakci Jaroslavu Pleslovi, šéfredaktorovi deníku MF DNES – viz Zápisník Jiřího Suchého .
Pro objasnění, co vlastně způsobilo takový rozruch, vkládám
Varyšův článek i sem.
Pro ty, kteří si myslí, že se neznámý Varyš
náhle objevil jen proto, aby zaútočil na pana Jiřího Suchého, doporučuji, aby
si přečetli například některou z jeho 66 divadelních recenzí umístěných na
serveru NADIVADLO – viz Vojtěch Varyš.
Vojtěcha Varyše dlouhodobě zajímá pojetí elit ve
společnosti a jejich postavením oproti „normálním lidem“. Doporučuji shlédnout
jeho televizní debatu s egyptologem Miroslavem Bártou o moralizování elit . odkaz na
záznam České televize z 19. 8. 2015.
Neupírám Vojtovi
Varyšovi (kterého znám řadu let osobně) právo na kritický názor, dokonce ani
jeho postoj na odmítnutí Semaforu. Co mi však na tom článku vadí je, že se
tváří jako recenze semaforského představení, ale je to spíš takový výkřik,
jakých je dnes plný facebook. Už to, že Varyš přiznává, že opustil představení
před koncem, je věc, za kterou by se měl stydět. To by snad profesionální
divadelní kritik neměl nikdy udělat anebo by to aspoň neměl veřejně přiznat,
protože tím snižuje svou odbornou úroveň Připadá mi to, jako kdyby chirurg
odešel od rozdělané operace s tím, že ono to nějak dopadne i bez něj. Z reakce
Jiřího Suchého je vidět, že jeho odpověď je daleko fundovanější než Varyšova
kritika.
Nyní vložím
komentář, který jsem přidal včera mezi tu více než stovku komentářů pod status,
v němž bratr pana Jiřího Ondřej sdílel rozhořčený článek Aničky Vančové,
tedy ještě před tím, než jsem měl možnost si článek Vojtěcha Varyše přečíst v plném
znění:
■ ■
Bohužel mohu jen
konstatovat, že patrně jen mizivá menšina onen komentovaný článek opravdu
četla. Asi se o něm dozvěděli jako já pouze z onoho recenzního článku, který je
odkazován v tomto statusu. Budu si muset onen článek opatřit, abych si ho
přečetl, přestože týden staré noviny těžko půjde sehnat. Znám mnohé jiné
Varyšovy recenze. Vím, že jsou tvrdé. Jenže nikoho celkem nenazvedly, až když
se dotkl národního pokladu, jakým je pan Jiří Suchý. Vojtěchu,
Vojtěchu, cos to udělal? Budeš za to tvrdě pykat! Musím však se pana Jiřího
Suchého také zastat. Nedávno jsem viděl v televizi záznam představení
"Koncert o čtyřech kapitolách" -http://www.ceskatelevize.cz/.../11267066865.../21554215207/ Pravda,
představením jako takovým jsem nebyl příliš uchvácen. Obdivoval jsem však, že
ho pan Jiří Suchý dal dohromady ve věku, kdy jeho mnohým současníkům už to ani
moc nemyslí a jsou tolik stiženi chorobami stáří, že se aktivně nemohou věnovat
už ničemu. Ve zmíněném televizním záznamu byl občas pohled do publika. Sál
opravdu nebyl nabit mladými lidmi. Ale byl úplně plný. Plný lidí, blížících se
věkem věku pana Jiřího Suchého. Zaznamenal jsem i několik známých tváří - např.
prof. Pafko, režisérka Sommerová, novinář Hvížďala. Na publiku bylo vidět, že
je s představením spokojené a že se na pana Jiřího Suchého rádo přišlo podívat.
I starší lidé mají nárok jít do divadla na něco, co se jim líbí. Suchého
Semafor je totiž spojen s jejich vzpomínkami na mládí a oni stárnou s ním. To
zatím mladý Vojtěch
Varyš nemůže pochopit. Možná, že jen ve svém článku (který já jsem
nečetl), jen nezohlednil to, že on patrně nepatří mezi cílové publikum
současného Semaforu. Rozhodně současný Semafor má stále pro koho hrát. Myslím,
že by mu náležela i vyšší dotace než kterou zmiňuje Varyš.
Jiří Suchý totiž mnohokrát říkal, že
vzhledem omezeným financím může psát jen velmi komorní hry s malým obsazením.
Jako velký klad pana Jiřího Suchého musím vyzvednout, že nemá dlouhodobý pořad
ve veřejnoprávním rozhlase, což mají jiní starší umělci, patrně aby se na ně
nezapomnělo. Tím nemyslím zrovna jeho bratra Ondřeje Suchého. Ten tam sice
pořad má, ale živil se celý život jako rozhlasový a televizní redaktor. Myslím
však, že pokud máme demokracii, tak že i mladý divadelní kritik Vojtěch
Varyš může napsat, co si myslí o představení pana Suchého, které
navštívil. Varyš rozhodně není ten, který ovlivňuje rozdělování dotací.
■ ■
Závěrem chci říct, proč jsem celý tenhle
svůj dlouhý článek napsal a vlastně tím
jen Varyšův kritický článek zviditelnil.
Pro mě osobně je Semafor Jiřího Suchého nezpochybnitelná hodnota našeho
divadelnictví a kultury vůbec. Myslím si však, že Varyšova kritika nemůže
Semaforu nijak uškodit. Už proto že je hodně odfláknutá, není postavena na argumentech,
ale na kritikově snaze stát se sám středem pozornosti. Ale tím hlavním důvodem
je, kolik se na facebooku okamžitě ozvalo lidí kteří Varyšův článek znali jen z doslechu
a z druhé ruky, ale neopomněli se o něm vyjádřit pohrdlivě a napsat, že „ho
nikdo nezná“. Divadelních kritik napsal Vojtěch Varyš už tolik, že pokud se
někdo zajímá o divadlo, o Varyšovi už slyšel.
Poněkud mi to připomnělo situaci, která byla v roce 1989, když jsme
mnozí byli vybízeni, abychom odsoudili petici Několik vět, kterou však jen
málokdo měl příležitost číst. Rozdíl je v tom. že Varyš není disident ani
prominent a divadlo Semafor není závislé na tom, co o něm napíše jeden
divadelní kritik ze zcela jiné generace. To je poprasku kvůli několika větám
Vojtěcha Varyše!
Dodatek:
Na facebooku napsal
význačný divadelní režisér a spisovatel David Drábek káravý status
směrem k Vojtěchu Varyšovi. Z diskuse pod tímto statusem jsem se
dozvěděl, že Varyšův článek nebyl recenzí divadelního představení, ale glosa. Já
jsem také nepochopil, že to není recenze představení, ale glosa. To jsem se
dozvěděl až z nějaké odpovědi, kterou tam Vojta výše napsal. Facebook je bohužel
dost nepřehledný, takže sem odkaz lze dát jen přibližný. Vojta píše "nešlo o recenzi“ Já
občas, někdy většinou jeho myšlenkovým pochodům nerozumím. Nevěděl jsem
původně, že jeho článek o panu Suchém je napsán v rámci jeho pravidelné rubriky
v MF DNES. To Anička Vančová, jejíž původní článek (rozhořčení) odkazoval
Jiřího bratr Ondřej Suchý, neuvedla. Jak jsem napsal výše, takové jedno číslo tištěného deníku
prosviští historií, a kdo si ho nekoupí ten den, už nemá šanci. Myslím, že
novináři, píšící do tzv. renomovaných periodik by se měli naučit různé drobné
literární žánry naučit rozlišovat tak, aby to poznali i čtenáři.
Vojta je určitý typ bohéma, který patrně
nemá potuchy o praktickém každodenním provozu divadla. Já jsem nepochopil, proč
by nemělo být provozováno divadlo, do kterého zrovna já nechodím. V Semaforu
jsem byl osobně naposled asi v roce 1972 na hře Čarodějky. Přitom však uznávám,
že toto divadlo má smysl. Nesouhlasím s Varyšovým výrokem že "divadla jako
muzea nefungují". I když takové typicky muzeální divadlo znám jen jedno a
to je Divadlo Járy Cimrmana, které své staré hry udržuje stále živé.
Varyšův text zcela jistě nemůže uškodit Semaforu jako instituci. Mohl však ublížit - a asi i ublížil - Jiřímu Suchému, který, ač se často prezentuje jako člověk, kterého pohání vpřed protivítr nepřátel a protivenství, je starý a citlivý pán. Doufám, že se Varyš nestane Obermannovou.
OdpovědětVymazatAsi to tak je. Podle toho, co napsal pan Suchý ve svém Zápisníku, se tím cítí raněn.
Vymazat