13. 8. 2023

Nejasnosti kolem očkování proti respiračním nemocem

 

Jak to bude na podzim s očkováním proti covid-19 ? Není nová vakcína proti RS virům pro seniory příliš drahá?

Tento týden jsem v rozhlasových zprávách několikrát zaslechl informaci o tom, že do Česka  dorazila první vakcína proti RS virům. Ve stručné informaci bylo uvedeno, že vakcína je určena seniorům nad 60 let, že bude k dispozici u praktických lékarů a že si zájemce o očkvání bude muset zaplatit pět tisíc korun.
Přemýšlím o tom, zda je to nějaká předzvěst podobného chaosu, jaký vznikl na počátku kovidové pandemii.

Není mi jasné, jak bude pokračovat očkování proti onemocnění covid-19

  Dva roky bylo hlavním tématem snad celého světa očkování proti kovidu. Nechal jsem se čtyřikrát naočkovat, jak bylo doporučeno. Zhruba přede dvěma měsíci jsem se doslechl v rádiu, že Evropská unie i Česká republika ruší velké dodávky těchto vakcín a za to zrušení zaplatí penále.

Vzhledem k tomu, že už jsem starý člověk a splňuji různá kritéria pro toto onemocnění, zajímalo mě, jak to bude s dalším očkováním. Teď je sice léto, ale brzy tu bude podzim, kdy přicházejí různá respirační onemocnění.

   Zavolal jsem tedy na celostátmí informační linku 1221 a chtěl jsem se dozvědět, zda bude nějaké období doporučeno pro další očkování proti covid-19 a kde taková místa budou, protože nemocnice, která v místě mého bydliště toto očkování zajišťovala, asi tuto činnost ukončila. Rozhovor s pánem na druhém konci telefonního hovoru mě připadal jako bych se bavil s Felixem Holzmannem v některé z oblíbených scének. Asi po desetiminutovém hovoru se mě pán zeptal, co vlastně chci. Řekl jsem mu znova, že jsem očkován proti kovidu čtyřmi doporučenými dávkami a že mě zajímá, zda a kdy bych se měl naočkovat pátou dávkou. PÁN MI ŘEKL, ŽE JESTLIŽE CHCI, mohu se nechat  očkovat každé tři měsíce od posledního očkování. Řekl jsem mu, že nechci, ale jestliže to bude oficiálně doporučeno, že se naočkovat nechám. Pán znovu řekl, že to záleží na mně. Řekl jsem mu, že jsem slyšel v rozhlase, že Evropská unie ve velkém ruší dodávky vakcín.

Pán řekl, že o tom nic neví, ale že třeba když si zavolám jindy, některý z jeho kolegů bude lépe informován. Prozradil mi, že na té celostátní lince nejsou zdravotníci, ale pouze informátoři, kterí pomáhají s registrací k očkování.  Nakonec mi nabídl, že jestli najde nějaký odkaz ohledně očkování proti covid-19, že mi ho pošle esemeskou. Což také po několika desítkách minut učinil. Bylo to vyjádření České vakcinologické společnosti pro lékaře z listopadu loňského roku. Bylo to zakryto upozorněním, že pokud nejsem lékař, mám stránku opustit, protože nedokážu  posoudit zdravotní stav. 


Protože jsem se chtěl dozvědět, co je tam napsáno, na
tu stránku jsem se podíval.


   Jsou tam informace, kterým sice nelékař může porozumět, ale posoudit svůj zdravotní stav dokáže těžko. Docela dobře si pamatuju, jak se k očkování proti kovidu postavil můj praktický lékař. Očkoval prvními dvěma dávkami, kde účinnost proti onemocnění závisela na podání obou dávek v určitém časovém rozmezí, kdy teprve po druhé dávce byl vydán celostátní certifikát o očkování. Každého pacienta zvlášť musel zapisovat do celostátního systému. Spojení údajně nefungovalo dobře a tak lékař podání dalších dvou dávek odmítl.  Přitom mě zcela bez problémů naočkoval proti  sezónní chřipce. Tu totiž nemusel nikam hlásit a pouze mi ji zapsal do karty. Očkovací látka proti chřipce také nevyžadovala žádné speciální podmínky skladování. Stačila obyčejná lednice a jedna dávka byla v jedné ampuli.  Naproti tomu vakcíny proti covid-19 byly distribuovány ve vícedávkových lahvičkách a po rozmrazení a případném naředění se obsah musel spotřebovat do několika hodin, takže lékař musel zorganizovat i přítomnost pacientů v určitém dni.  Tak tomu bylo třeba u vakcíny Comirnaty, firmy Pfizer. Pro třetí a čtvrtou dávku očkování proti kovidu jsem tedy zašel do očkovacího centra, které bylo zřízeno v místní nemocnici.

Jaká bude očkovací látka proti RS virům?

 Očkovací látka proti RS virům s názvem Arexvy  firmy GlaxoSmithKline Biologicals SA bude distribuována v jednodávkovém balení.  Vakcína Arexvy je dostupná v balení obsahujícím 1 injekční lahvičku s práškem a 1 injekční lahvičku se suspenzí nebo v balení po 10 injekčních lahvičkách s práškem a 10 injekčních lahvičkách se suspenzí.

Zaráží mě ovšem cena. Jedna očkovací dávka látky proti onemocnění  covid – 19 stála zhruba 500 Kč a hradil jí stát. Jedna očkovací dávka proti RS virům má stát 5000 Kč a má si ji hradit sám zájemce.

Smutné je, že informaci o  nové očkovací látce proti RS viru přinesl Český rozhlas jako výkřik bez dalších souvislostí, ale s informacemi o dostupnosti a vhodnosti dalšího očkování proti covid-19 a  sezónní chřipce mlčí a předpokládá, že je to každému jasné. Jak jsem popsal výše svou zkušenost s informační linkou Ministerstva zdravotnictví  ČR 1221, není to jasné ani těm, co by o tom PODLE MÉHO NÁZORU měli mít podrobné informace.

Proto jsem zvědav,  zda se Ministerstvo zdravotnictví na podzimní očkování dobře připravilo anebo zda vypukne zase mediální chaos.

Tento příspěvek jsem psal pro Seznam Médium.


Žádné komentáře:

Okomentovat