■ ■
Stala se mi taková neobvyklá věc. Na státní svátek 28. října mě na ulici
oslovil mladý muž s fotoaparátem a zeptal se mě, zdali si mě může vyfotit.
Dnes chodí po ulici spousta lidí a fotí si různé kuriozity. Tak jsem svolil. On
udělal asi dva snímky a pak mi řekl, abych mu o sobě něco vyprávěl. To už se mi
tolik nelíbilo, ale on se mi představil, dal mi vizitku a řekl mi, že má
internetovou stránku, na které zachycuje příběhy lidí, že už jich tam má asi
osm set. Chvíli jsme si povídali, ale jemu
se to zdálo příliš obecné. Řekl mi, jestli bych si vybavil nějaký silný okamžik
v životě. Vybavila se mi chvíle, kdy zemřel můj otec. Chvíli jsem mu tedy vyprávěl
o svém otci a o našem vzájemném vztahu. Nebylo to nic, co bych musel složitě
formulovat. Otec zemřel před pěti lety a různé úvahy o něm, o sobě i o jiných
lidech už jsem před lety napsal na tomto blogu. V podstatě jsem říkal jen
takový sumář toho, co mě v tu chvíli napadlo. Mladý muž se zdál poněkud zaskočen.
Asi čekal nějakou veselou historku, ale ono to moc veselé nebylo. Nabídl jsem
mu, že pro vyjasnění může použít některé články z mého blogu, že mu pošlu
odkazy. Řekl ale, že příběhy sestavuje přímo z toho, co se dozví na ulici.
Rozhovory si nahrává. Teď jsem byl překvapen já, protože o nahrávání se předem nezmínil. Ale protože jsem mu
neřekl vlastně nic jiného než to, co už roky leží zasuto na tomto blogu a kdo
chce, může si to přečíst, pojala mě spíš zvědavost, jak to zpracuje. Moje fotka
a úryvky z mého vyprávění se objevily za čtyři dny na blogu http://humansofprague.ihned.cz/
a také na k němu přináležející facebookové stránce https://www.facebook.com/praguehumans. Fotografii jsem objevil asi dvě hodiny po
jejím uveřejnění, protože ji sdílela jedna moje facebooková kamarádka.
V té
chvíli jsem poznal, jak rychle se něco může šířit pomocí facebooku. Za dvě hodiny od uveřejnění označilo fotku symbolem
„to se mi líbí“ 934 lidí (z toho čtyři moji tzv. facebookoví přátelé, se
kterými se znám i osobně) a 26 lidí tento příběh s fotografií sdílelo. Když mě autor
tohoto blogu Humans of Prague pan Tomáš Princ oslovil, o tomto
nápadu a realizaci jsem nikdy neslyšel. Během prvních 24 hodin dosáhla fotka
více než 1700 označení „to se mi líbí“ a 46 sdílení. Za první dvě hodiny se
objevilo na facebooku množství
komentářů, ve kterých mě neznámí lidé diskutovali o tom, co bylo u fotografie
napsáno. Přidal jsem tam sám svůj vysvětlující
komentář a tím komentáře voyerů prakticky ustaly, protože patrně nebyli zvyklí,
že by s nimi diskutoval sám autor příběhu. Protože jsem dal do svého
komentáře odkaz na jeden z článků, v nichž popisuji svůj vztah s otcem,
zvedla se návštěvnost na mém blogu během 24 hodin od zveřejnění mé fotografie a
příběhu více než dvacetkrát. Ovšem stejně rychle klesla. Druhý den byla vyšší
už jen 3x oproti normálu a do čtyřech dnů se návštěvnost mého blogu
stabilizovala na původních hodnotách. Protože autor projektu Humans of Prague
přidává každý den novou fotografii s příběhem, byl ten můj příběh
převrstven novými příběhy a lidi, kteří pasou po nových příbězích už chroustali
další. Ale svým způsobem jsem si zažil svých 24 hodin slávy. Na přiložené fotce
je vidět stav hodnocení a sdílení fotografie po dvaceti dnech. Avšak musím konstatovat,
že vše se odehrálo hlavně během prvního dne.
A nyní sem vložím onu fotku a text, tak jak
jsou na blogu Humans of Prague.
■ ■
„Otec měl neustále nějaké milenky, matka brečela. Věčně se
hádali, řvali na sebe. Já měl jako malý strach. Otec byl despotický, chtěl, aby
všichni lidé okolo něj dělali to, co on chce. S matkou se rozvedl když mi bylo
šestnáct. O dva roky později se oženil podruhé, vzal si holku, která byla jen o
rok starší než já. Potřeboval mít kvůli své práci ‚urovnané rodinné vztahy‘, a
tak si přal, abych se s ní a s její rodinou stýkal. To byl zvláštní vztah.
Na začátku jsme na sebe divně koukali. Chodil jsem k nim každý týden na večeři.
Jinak jsem k němu do bytu nesměl, ale ve stanovenou dobu, když to on nařídil,
jsem tam přišel, jeho manželka uvařila večeři a vedli jsme společenskou
konverzaci. V deset večer jsem musel jít domu. Jednou venku pršelo, a tak jsem
se zeptal, jestli bych tam nemohl ještě chvíli zůstat. Otec mi ale řekl:
‚Takovéhle bohémské móresy tě nemůžou ani napadnout!‘ Jindy jsem tam přišel,
otevřela ta jeho manželka a říkala, že otec má zpoždění. Řekla, že už uvařila
večeři, a pozvala mě dovnitř. Povídali jsme si a já zjistil, že on ji trápí.
Byla módní návrhářka, ale on nechtěl, aby pracovala. Musela být doma, měla od
něj povolenou jen hodinovou vycházku jednou za týden. Tehdy ještě nebyly
mobily, a tak ji kontroloval přes domácí telefon. Lustroval jí přátele, její
kamarádky. Takhle jsme tedy zjistili, že se k nám chová podobně. Od té doby
jsme se přátelili. On to postřehl a řekl mi, že si nepřeje, abych k nim nadále
chodil.“
„Asi po deseti letech se rozvedli. Po mě během toho rozvodu chtěl, abych šel k soudu a řekl tam, že to byla špatná manželka. To jsem odmítl. Řekl jsem mu, že ke mně se vždy chovala slušně a u soudu jsem odpovídal podle toho, jak to bylo a ne podle toho, jak si to on přál. Řekl mi, že jsem ho zradil a už jsme se nestýkali.“
„Až po dalších dvaceti letech mi jeho známí řekli, že leží v nemocnici s Parkinsonem. Čtyři roky jsem tam za ním chodil. Jednou jsem za ním přišel se svou přítelkyní, kterou on neznal. Koupila pro něj kytku, chtěla mu ji dát. Ale on ji uviděl a říká: Slečno, tady nemůžete být, nebyla jste ohlášena. Mne také nejednou řekl: ‚Musíš jít pryč, tady nemáš co dělat.‘ Tehdy jsem si uvědomil, že já tu nemocniční místnost mohl opustit, ale on ne. Už neměl svou moc, tohle jediné mu zbývalo.“
„Celý život jsem se ho bál. Ne, že bych se v životě měl s každým člověkem rád, ale on jediný dělal podrazy. Přitom vypadal jako naprosto slušný člověk. Byl vzdělaný, měl určité postavení a dokázal se přetvařovat. Na první pohled byl pro lidi okouzlující – uměl konverzovat, vykládat historky ze života. Když jsem někomu řekl o tom, co dělal, tak mi lidé říkali: ‚On to tak nemyslí!‘. Ale myslel. Byl to udavač a manipulátor s lidmi. Když umřel, tak jsem se konečně stal svobodným člověkem.“
„Asi po deseti letech se rozvedli. Po mě během toho rozvodu chtěl, abych šel k soudu a řekl tam, že to byla špatná manželka. To jsem odmítl. Řekl jsem mu, že ke mně se vždy chovala slušně a u soudu jsem odpovídal podle toho, jak to bylo a ne podle toho, jak si to on přál. Řekl mi, že jsem ho zradil a už jsme se nestýkali.“
„Až po dalších dvaceti letech mi jeho známí řekli, že leží v nemocnici s Parkinsonem. Čtyři roky jsem tam za ním chodil. Jednou jsem za ním přišel se svou přítelkyní, kterou on neznal. Koupila pro něj kytku, chtěla mu ji dát. Ale on ji uviděl a říká: Slečno, tady nemůžete být, nebyla jste ohlášena. Mne také nejednou řekl: ‚Musíš jít pryč, tady nemáš co dělat.‘ Tehdy jsem si uvědomil, že já tu nemocniční místnost mohl opustit, ale on ne. Už neměl svou moc, tohle jediné mu zbývalo.“
„Celý život jsem se ho bál. Ne, že bych se v životě měl s každým člověkem rád, ale on jediný dělal podrazy. Přitom vypadal jako naprosto slušný člověk. Byl vzdělaný, měl určité postavení a dokázal se přetvařovat. Na první pohled byl pro lidi okouzlující – uměl konverzovat, vykládat historky ze života. Když jsem někomu řekl o tom, co dělal, tak mi lidé říkali: ‚On to tak nemyslí!‘. Ale myslel. Byl to udavač a manipulátor s lidmi. Když umřel, tak jsem se konečně stal svobodným člověkem.“
■ ■
Zajímavé byly hodnotící komentáře většinou
od zcela neznámých lidí tak, jak se objevily pod fotografií na facebooku:
Vpravo od komentáře je datum zveřejnění. Jak zjistíte, poslední komentář je už
po čtyřech dnech. Ponechal jsem u komentářů i počet označení „to se mi líbí“. Pro účely tohoto blogu jsem komentáře vložil do poněkud neestetické tabulky. Kdyby se však někdo chtěl podívat, zda postupem času nějaké komentáře přibyly, může se podívat na (klikněte na) tento odkaz, vedoucí k fotografii a komentářům na facebooku Humans of Prague.
komentáře
Martina Kovaľová
|
smajlík
|
líbí se 1
1
listopad v 20:44
|
|||
Jana Macháčková
|
uf..
|
1
listopad v 20:41
|
|||
Libor Blažek
|
"Když
umřel, tak jsem se konečně stal svobodným člověkem.“ Tomu říkám happy end!
|
2
listopad v 21:03
|
|||
Kateřina Hůlová
|
asi
bych za ním do té nemocnice nešla.
|
4
listopad v 20:41
|
|||
Jíť Králová
|
Škoda,že
pán nenašel sílu dřív a nestal se ,,svobodným"..
|
líbí se 4
1
listopad v 20:52
|
|||
Daniela Jančićová
|
To
mě napadlo hned po přečtení pár řádků
i jeho manželka...
|
3
listopad v 1:12
|
|||
Honza Parolek
|
Vzhledem
k pánově věku je celkem jasné, co za práci asi jeho otec tehdy dělal...
|
líbí se 5
1
listopad v 21:40
|
|||
Lenka Juránková
|
A
to...?
|
1
listopad v 22:06
|
|||
Honza Parolek
|
Lenka Juránková odhaduju to na
komunistického funkcionáře, nebo možná fízla či špiona. Tam by pasovala jeho
povaha, vzdělání, a nutnost 'mít
rodinné poměry v pořádku.'
|
líbí se 8
1
listopad v 22:08
|
|||
Tomáš Němec
|
Honza Parolek Něco podobného.
Pracoval v jednom podniku
zahraničního obchodu. Docela hodně jezdil do ciziny, do té části, která byla
nazývána kapitalistickou. Měl na starosti obchodování s několika firmami,
které sem dovážely průmyslová elektrotechnická a elektronická zařízení.
|
2
listopad v 20:31
|
|||
Honza Parolek
|
Děkuji
za upřesnění mojí domněnky, možná trochu troufale vyřčené. A děkuji za toto
sdílení Vašeho příběhu. Přeji Vám hodně štěstí.
|
líbí se 1
2
listopad v 20:41
|
|||
László Varga
|
chtěl
bych se jen zeptat,zda máte rodinu a jaký máte vztah s dětmi?
|
líbí se 3
1
listopad v 21:00
|
|||
Filip Sapphire
|
Stále
váhám, jestli se na tohle dá dát „like“.
|
líbí se 36
1
listopad v 20:39
|
|||
Tomáš Němec
|
Není
proč dávat like.
|
2
listopad v 1:49
|
|||
Braño Erdélyi
|
podrž
myš nad ikonkou so slovom like a ukáže sa ti rad reakcií z ktorych si už
možeš vybrat
|
2
listopad v 6:46
|
|||
Bára Klimešová
|
...
silné, díky, klobouk dolů před tímhle pánem...
|
1
listopad v 21:00
|
|||
Zuzana Knoblochova
|
....manipulátor....mám
někde doma knížku a je zajímavá tím, ze vám ukáže co dělat, jak se chovat k
těmto lidem atd......neuvědomovala jsem si, že tihle lide tu jsou, až do
doby, kdy jsem taky jednoho takového potkala.....měla jsem štěstí, že to
nebyl nikdo z rodiny. Je smutně,co ten pan píše.
|
líbí se 2
1
listopad v 21:07
|
|||
Magdaléna Kýnová Učíková
|
Jak
se prosím knížka jmenuje?
|
2 listopad v 8:59
|
|||
Zuzana Knoblochova
|
Nenechte
sebou manipulovat - Isabelle Nazare-Aga
|
líbí se 1
2
listopad v 19:21
|
|||
Jana Brunclíková
|
Doporučuji,
je to vynikající knížka.
|
3
listopad v 17:48
|
|||
Anushka Eis
|
Pána
obdivuji, že i přesto jak se k němu otec choval, za nim chodil tak dlouho do nemocnice a měl
o něj starost. Já mam úplně stejného otce a svobodnou nejsem ani po tom, co
jsem se v 18 odstěhovala. Bohužel je
vidět, ze ty špatné vzpomínky ve Vás bohužel zůstanou celý život
|
líbí se 5
1
listopad v 22:50
|
|||
Matěj Fous
|
silný
příběh bez palce nahoru.
|
líbí se 1
1
listopad v 20:44
|
|||
Blanka Østrem
|
Silný
příběh... otec psychopat
|
líbí se 3
1
listopad v 20:50
|
|||
Kate Kloidová
|
Já
neváhám jestli dát like... Dala jsem ho... A to proto, že první, co mě
napadlo nebylo ,,měl těžký život a je mi ho líto", ale ,,měl těžký život
a jeho přístup a nadhled je odrazem silného člověka a má můj
obdiv."Protože nepopřít sám sebe v takové situaci neumí každý...
|
líbí se 1
2
listopad v 7:29
|
|||
Karel Novák
|
Příběhy
lidí a zejména těch, co něco nehezkého prožili a nebyli schopní se bránit, je
věc jedna. Hrdinové těchto příběhů nemusí být vůbec "hrdinové". Ze
zkušenosti vím, že je dobré naslouchat
vždy oběma stranám. Jen z toho lze vyvodit závěry...byť jen vlastní.
|
2
listopad v 11:17
|
|||
Vojtěch Brázda
|
Ty
rodiče, ty naše rodiče...
|
1
listopad v 21:10
|
|||
Lish Ti
|
Drsné..
|
1
listopad v 21:22
|
|||
Tereza Hrubá
|
Ufff
|
líbí se 1
1
listopad v 21:43
|
|||
Alena Lejsková
|
Rodiče
bývají našimi největšími vrahy
|
líbí se 1
2
listopad v 14:30
|
|||
Daniel Albrecht
|
Bůh
vám žehnej
|
1
listopad v 23:35
|
|||
Astrid Ka
|
Nejhorší
je, potkat v životě psychopata, který je, jak pán píše okouzlující a navíc,
když je to vlastní rodič... smutný je pak, když takovej člověk umře a lidem
okolo se uleví... a nikdo vlastně necítí smutek...
|
líbí se 6
1
listopad v 22:13
|
|||
Tereza Lévová
|
Rodinu
si člověk opravdu nevybere. Každý má v rodině nějakého toho alkoholika,
nemakačenka, hypochondra, manipulátora či zlatokopku ... Se kterými by se
člověk nejraději už v životě nebavil. bohužel vždy je to rodina, takže tomu
styku se moc vyhnout nedá. Snad ovsem každá rodina má i ty hodné, pracovité
lidi, co si navzájem pomohou, když je to potřeba ...
|
líbí se 2
1
listopad v 21:08
|
|||
Jíť Králová
|
No
nevím, já bych se s takovým člověkem rozhodne nestýkala.. stejně, jako jsem se nestýkala
se svým otcem..a že je to moje rodina mi je vcelku jedno...
|
líbí se 3
1
listopad v 21:29
|
|||
Jana Hendericks-Budinova
|
Spisovatelka
Louise Hay tvrdi že si rodiče vybíráme, abychom se v životě naučili lekce,
které jsme se v minulých životech ještě nenaučili. hodné mé naštvalo když
jsem to četla, ale začínám tomu věřit.
|
líbí se 9
1
listopad v 22:07
|
|||
Iveta van Art
|
My
od nich a oni od nás...
|
líbí se 3
1
listopad v 22:26
|
|||
Anna Annie Čarná
|
no
dovolte, co sa týká mojho života a mojej rodiny, ak by to bola pravda, to by
bolo to najdrsnejšie nechutné zlo na světe, a ja si to nielen ako človek nezaslúžim v tomto
živote ale určite som sa taku lekciu nepotrebovla
naucit ani z minuleho. sorry, blbost
|
2
listopad v 11:25
|
|||
Danny Sochor
|
Anna Annie Čarná Díváte se na to jen z
pohledu současného života, pak Vám
velmi rozumím. Sám jsem v ublíženosti žil 25 let. Pak začal číst knihy a
zašel na hypnotickou regresi. Matku jsem ve středověku mučil, ona mi jen
"oplácela" / vracela, co jsem do ni zasel. S bývalou přítelkyni, jsem se točil ve 4
minulých životech. Kolotoč ubližovaní,
jednou já ji, pak zas ona mě. V minulém životě jsem ji udal, poslal tím na smrt do koncentráku. Život má
hlubší úrovně. Chcete - li vědět
pravdu o sobě a proč se Vám ději věci v životě, hledejte v sobě.
|
líbí se 1
4
listopad v 11:40
|
|||
Zdeněk Cagaš
|
takových
lidí po světě běhá víc…
|
líbí se 5
1
listopad v 20:45
|
|||
Katka Atti Kreidl
|
Hodně
silný příběh, kéž by bylo takových rodičů a partnerů co nejméně.
|
2
listopad v 0:42
|
|||
Tina Veselá
|
Jak
moc pánovi rozumím...... můj otec je totéž v bledě modrém. Manipulátor. Ale
před jinými, cizími lidmi neobyčejně společenský a přetvařující se.
|
líbí se 13
1
listopad v 20:50
|
|||
Kristýna Mikšaníková
|
Jak
já Vám i pánovi na fotografii rozumím...
|
1
listopad v 21:11
|
|||
Veronika Čubová
|
I
já jsem si tuto zkušenost zažila, takže rozumím
|
líbí se 1
1
listopad v 21:14
|
|||
Kristýna Junová
|
Známe..
náročné..
|
1
listopad v 21:36
|
|||
Cristina Keech
|
Zajímavý
příběh, podán ve zkratce, informativně ale přesto jdou z toho příběhu cítit
emoce. Já dávám palec nahoru, ale plačící smajlík u toho nesmi chybět.
|
líbí se 2
1
listopad v 21:09
|
|||
Loly Noid Lolyová
|
Mám
úplně totožného otce. Doufám, ze svobodná budu dřív!
|
líbí se 7
1
listopad v 21:41
|
|||
Tatana Kindl Novakova
|
Já
to mám v sobě dodnes a už se to nezmění.
|
2
listopad v 12:59
|
|||
Jiří Konečný
|
Silný příběh...
S takovými lidmi se dá udělat jen jediné: Poslat do hajzlu, být od nich co nejdál a stýkat se s nimi co nejméně. Příbuzenství se přeceňuje. Nerozumím tomu, že ta matka v něčem takovém s dětmi zůstala tak dlouho a dovolila něco takového na ně působit. Ale nebyl jsem tam s nimi... Ano, okolí bude udivené, vy budete Ti špatní. Ale to je chyba toho okolí, ne vaše. Že oni soudí jen podle vnějších projevů a že si nedokážu říct "no já vlastně ale doopravdy nevím, jaký on je, jak to doma mají..."... |
líbí se 21
1
listopad v 21:14
|
|||
Vendula Uherová
|
Bohužel,
ta matka se tak hodné moc bála, hlavně toho, že by musela sama živit děti a
platit byt, že nic neudělala. A to mi přijde
skoro až sobecké.
|
1
listopad v 21:50
|
|||
Lenka Juránková
|
Já
bych se s ním už v dospělosti vůbec nestýkala být na pánově místě. Jinak se
vsadím, že pan otec vykládal ve staří všude historky na potkání, jak na něj
rodina kašle... Ono někdy mají ty děti dobrý důvod se nestarat. Ale pak každý
vidí jen toho ,,ubohého" starého člověka...
|
líbí se 19
1
listopad v 21:53
|
|||
Míca Královská Kočka
|
přesně
a pak je v domovech důchodců všichni
litují...ale už se nikdo nezeptá jaká byla jejich minulost a jak oni
se chovali ke svým dětem/rodině ...
|
líbí se 3
1
listopad v 23:31
|
|||
Lenka Juránková
|
Nedávno
tu bylo podobné téma akorát z pohledu rodiče
a nikoho tahle možnost nenapadla...
že by opuštěný starý člověk být obětí tak úplně nemusel...
|
líbí se 4
1
listopad v 23:48
|
|||
Tomáš Němec
|
Lenka Juránková Můj otec rozhodně opuštěný
nebyl. Jenom až do konce života věřil
jen lidem, které si zaplatil a od kterých očekával, že budou poslušní. Dokonce
i ty čtyři poslední roky, které strávil v nemocnici si platil uklízečku,
která mu před tím uklízela v bytě, aby
uklízela i v jeho nemocničním pokoji a aby mu chodila obstarávat
některé věci, které chtěl mít po svém. Já jsem holt nepatřil mezi lidi, kteří
za peníze udělají cokoli.
|
líbí se 5
2
listopad v 1:09
|
|||
Lenka Juránková
|
TN: Děkuji za odpověď. Pokud
to dobře chápu z textu, tak jste se
tedy nevídali celý život pravidelně, respektive byla 20 let pauza? Jinak
přeju už jen to dobré v životě
|
2
listopad v 9:43
|
|||
Tomáš Němec
|
Lenka Juránková Ano, po jeho rozvodu s
jeho druhou ženou jsme se za dvacet
let potkali asi 3x na ulici, protože jsme bydleli docela blízko sebe.
|
líbí se 1
2
listopad v 20:51
|
|||
Lenka Juránková
|
Dobře
pro vás...
|
2
listopad v 22:33
|
|||
Jan Hrudka
|
A
co když to tak (ten otec) opravdu nemyslel...
|
líbí se 1
1
listopad v 21:03
|
|||
Adriána Rybárová
|
Vy
jste asi s člověkem s narcistickou poruchou osobnosti nežil
|
líbí se 18
1
listopad v 21:01
|
|||
Jíť Králová
|
Jisté,ten
otec byl vlastně míly pán a všichni to jeho hrozné chování špatně
pochopili;);)..opravdu to tak není
|
líbí se 7
1
listopad v 21:02
|
|||
Petra Ilay
|
Ale
myslel!
|
1
listopad v 21:04
|
|||
Katerina Siroka
|
Adriána Rybárová good point!
|
1
listopad v 21:30
|
|||
Adriána Rybárová
|
Štěpánka Podlešáková Načrtnuté rysy mezi
popisy této poruchy patří, namátkou absence empatie, využívání ostatních k dosažení
svých cílů, svalování viny na okolí,
potřeba ovládat a být středem pozornosti. Pan otec k ní měl přinejmenším
velice blízko.
|
líbí se 3
1
listopad v 21:32
|
|||
Veronika Martin
|
A
jak to myslel?
|
1
listopad v 22:51
|
|||
Jan Hrudka
|
To
právě nevím a samotného by mě to i docela zajímalo.
|
líbí se 1
1
listopad v 22:57
|
|||
Tomáš Němec
|
Svým
způsobem máte pravdu, pane Hrudko. Otec často dával najevo, že mu lidé
ubližují a že mu nerozumí.
|
líbí se 1
2
listopad v 12:34
|
|||
Jan Hrudka
|
A
nemají ho rádi, nikdo ho nemá rád...
|
2
listopad v 12:51
|
|||
Filip Ščotka
|
Tak
tohle je neskutečně silný...
|
líbí se 39
1
listopad v 20:40
|
|||
Ivan Žaludek
|
To
jste popsal přesně našeho "pana otce"..... bohužel náš ještě
žije.....
|
líbí se 1
2
listopad v 21:10
|
|||
Martin Marw Šmída
|
Na
tohle like dát opravdu nemůžu... Jak píše někdo nade mnou, neuvěřitelně silný
příběh...
|
líbí se 40
1
listopad v 20:41
|
|||
Johanka Ulrichová
|
Rodiče
si bohužel nevybíráme.... Jsem moc ráda, že se s tím ten pán zřejmě se ctí
popasoval....
|
líbí se 26
1
listopad v 20:45
|
|||
Jiří Konečný
|
Ale
můžeme si vybrat, jak bude náš vztah k nim vypadat v dospělosti, a jestli vůbec nějaký bude.
|
líbí se 8
1
listopad v 21:16
|
|||
Jíť Králová
|
Naprostý
souhlas s Jiřím!
|
líbí se 2
1
listopad v 21:30
|
|||
Zuza Bluza
|
Jiti
přesně tak. Myslím, ze ta myšlienka, že sa pribuzenske vztahy preceňuju a ludia sa nutia vychadzat
s citovými mrzakmi "leborodina" je pravdivá. Ak nie je citová vazba
cista, dobrá a obojstranná, takého človeka treba od seba poslat prec...a byt
šťastný...
|
líbí se 3
2
listopad v 12:34
|
|||
Sivan Bennet
|
wow.
To je silný příběh. Je obdivuhodné, ze pak to dokáže takhle podat a udržet si
zdravy nadhled. To neumí hodné lidi.
|
líbí se 103
1
listopad v 20:54
|
|||
Irča Buršová
|
Podobná
zkušenost. Hrozné je, jak vám to lidi nevěří, protože navenek ten člověk
působí sympaticky. A že ze z toho nemůžete dlouho vymotat, že nemůžete
člověka hnát k zodpovědnosti za to, že vás a další psychicky týrá.
|
líbí se 86
1
listopad v 21:52
|
|||
Jan Hrudka
|
Případně
se lidi stavějí na jeho stranu a mohou ho i svým způsobem obhajovat ("on
to tak nemyslel"), ale jak to vlastně myslel, se už asi nedozvíme.
|
líbí se 1
1
listopad v 22:41
|
|||
Bára Janečková
|
Jan Hrudka Ano, nebo takové to
typické "ty jsi moc přecitlivělý/á.
ty si všechno moc bereš, to je holt život..." atd
|
líbí se 1
2
listopad v 8:21
|
|||
Irča Buršová
|
Já
slýchala / slýchám "ale vždyť tak hrozný to není, taky by vás mohl
mlátit"
|
líbí se 2
2
listopad v 9:28
|
|||
Jan Hrudka
|
Takový
člověk asi týrá hlavně psychicky (ale fyzicky už asi ne, že, nebo ano?)
|
líbí se 1
2
listopad v 12:50
|
|||
Irča Buršová
|
No
to je právě to - kdyby to bylo fyzicky, může se člověk aspoň pokusit žádat o pomoc příslušné
orgány, protože bude mít modřinu nebo
zlomenou ruku jako důkaz. Ale jak dokážete modřiny na duši dekády psychického strádání? ...
|
líbí se 1
2
listopad v 16:25
|
|||
Jan Hrudka
|
To
nevím, snad pomoc nějakého psychologa, mít se komu svěřit...
|
2
listopad v 19:13
|
|||
Pavlína Nováková
|
Úplně
mě fascinuje, jak tu někteří říkají, že to tak možná taky nemyslel ten otce
či ze si rádi vyslechnou druhou stranu před vynášení soudu. Nedokážu si
představit kontext, který by zasadil tuhle absolutně přesně popsanou
manipulátorskou techniku do pozitivního světla. Na druhou stranu bohužel také
vím, že manipulátoři často nevnímají to, co dělají, jako špatné. Mají to
opředeno hromadou velmi pečlivých sebeobranných racionalizaci. Proto nikdy
necítí vinu, často se vidí naopak jako oběti a žádné argumenty na světe je
nikdy nepřesvědčí o tom, ze to, co dělají, ubližuje. Jsou tak ponoření do
sebe, ze nejsou schopni měnit perspektivy. Obrana vůči tak systematické mu
nátlaku je velmi složitá, už kvůli tomu, ze navenek jsou to často oblíbeni
lidé, dokážou strhnout každého na svou stranu a překroutit cokoliv, co
řeknete, ze sami začnete pochybovat o své vlastní příčetnosti.
|
líbí se 5
2
listopad v 13:46
|
|||
Tomáš Němec
|
Pavlína Nováková Popsala jste to naprosto
přesně. Otec si nikdy nemyslel, že dělá něco špatně. Když od něj po šesti
letech psychického trýznění utekla
jeho druhá, oproti němu velmi mladá manželka,
donutil ji pod pohrůžkami, že on zničí někoho dalšího, aby se k němu vrátila.
Sám pak rozhlašoval, jak k ní byl velkorysý a vzal ji na milost, když se k
němu chtěla vrátit. Rozvedli se až po dalších pěti letech života vedle sebe
více méně vynuceného.
|
líbí se 2
2
listopad v 14:11
|
|||
Markéta Mesany
|
smajlík
|
2
listopad v 12:11
|
|||
Milena Macková Pěčková
|
S
podobným člověkem se právě rozvádím...napřed jsem se musela osvobodit ve své
mysli, abych měla sílu k tomu, osvobodit se i de iure! 21 společných let
funguje jako řetěz na krku psa uvázaného u boudy!
|
líbí se 3
2
listopad v 10:30
|
|||
Etheldith Dita Niesnerova
|
Po
přečteni Tomova příběhu si říkám že možná lepší, ze žádného otce nemam.... Je
to fakt hra o štěstí bud dobrej nebo špatnej a my si tohle bohužel nevybíráme
|
líbí se 3
2
listopad v 0:24
|
|||
Tomáš Němec
|
Každej
máme nějakýho otce, Dito, jenže někteří ho neznají.
|
líbí se 1
2
listopad v 0:26
|
|||
Alena Blažejovská
|
Díky
za tu upřímnost a otevřenost.
|
líbí se 1
2
listopad v 17:26
|
|||
Tomáš Němec
|
Tady
konečně vidím, jak se něco může šířit na facebooku. Za dvě hodiny od
uveřejnění to tady zaškrtlo 934 lidí (z toho čtyři moji tzv. facebookoví
přátelé, se kterými se znám i osobně a 26 lidí tento příběh s fotografií
sdílelo. Když mě před čtyřmi dny autor tohoto blogu Humans of Prague pan Tomáš Princ oslovil, o tomto
nápadu a realizaci jsem nikdy neslyšel. Řekl mi, ať mu řeknu nějaký svůj
silný životní zážitek. Tohle mě nějak vytanulo na mysli v první chvíli.
Mluvil jsem asi hodně na přeskáčku. Pan Princ mi vysvětlil, že si moje
povídání nahrál a že ho použije na tento blog. Asi kdyby se mi předem
nepředstavil a nedal mi vizitku, nic bych mu neřekl. Ale byl jsem zvědav, jak
to zpracuje. Já sám jsem vztah se svým otcem popsal z různých pohledů a
časového sledu na svém osobním blogu. Ale protože nejsem součástí žádného
projektu, v podstatě nikdo, a to včetně mých nejbližších příbuzných tyto
články nečetl, přestože jsou na internetu už skoro 10 let. Dám sem jen jeden
odkaz, který jsem napsal v době, kdy byl otec ještě živ. Ale najdete tam část
toho, o čem jsem povídal Tomáši Princovi. Proklikávací odkazy v mých článcích
nejsou funkční, protože před časem jsem musel přenést svůj systém z blogu
firmy Seznam.cz (rušil v roce 2011 osobní blogy) na systém od firmy Google
(blogpot). K úpravě odkazů už jsem se nikdy nedostal. Ale koho to bude
zajímat, jistě si články na mém blogu podle názvů najde. Tak tady je
"Náš příběh", ke kterému mě inspiroval jeden americký film -http://tomuv-denik.blogspot.cz/2006/04/the-story-of-us-nas-pribeh.html.
|
líbí se 85
1
listopad v 23:59
|
|||
Šárka Sedláčková
|
Tomáši,
já taky zdravím, hned jsme tě všichni poznali.
|
líbí se 1
4
listopad v 20:45
|
|||
A tím 24 hodin mé internetové slávy skončilo.
Nikoho z těch hodnotitelů, z nichž mnozí se vyjadřovali i obdivně to
nezaujalo natolik, aby mi napsali i mimo tyto komentáře, Bylo to pro ně
neosobní, jako když se dívají na televizi nebo jdou do kina. Pro mě to je
poněkud smutné poznání. Na mém blogu už tento hodnotící článek zapadne a jen
málokdo si ho náhodně přečte.
Žádné komentáře:
Okomentovat