23. 8. 2008

Střípky léta 2008 - 2.část

23.08.2008 21:58 - 02. Deník -trvalý odkaz

Střípky léta 2008 - 2.část


23.srpna 2008
Některé věci nechápu
Včera se v nedaleké trafice ptal pán, jestli někde poblíž není prodejna nožů. Že prý jeho dcera se jde po prázdninách učit řeznicí a že dostala úkol, přinést si do školy zcela konkrétní nůž české výroby, který však není nikde k sehnání. Pán neustále remcal, obracel se ke mně a stále cosi povídal. Říkal mi, že je vyučený prodavač, ale že nemůže sehnat práci. Podivil jsem se, protože jen u nás v Albertu stále hledají pokladní i prodavače a všude okolo prodávají vietnamští prodavači. Pán řekl, kde všude se různě ptal a pak řekl památnou větu, kterou slýchávám dost často: „Za ty peníze přece nebude nikdo dělat“. Řekl jsem mu, že pokud by stát nedával dlouho podporu v nezaměstanosti, možná by Češi dělali i za méně.

Večer jsem slyšel na stanici Český rozhlas 6 diskusi o tom, že občané ze států mimo Evropskou unii by měli dostat jakousi zelenou kartu, aby snáze mohli pobývat na českém území a sehnat práci. V pořadu vystoupil ipředseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winterkterý sdělil, že ve Vietnamu čeká například 109 kvalifikovaných svářečů, kteří jsou připraveni pracovat v českých firmách, jakmile se usnadní získání pracovního povolení.

Jak to, že je stále nedostatek pracovních sil a přitom Češi nechtějí pracovat za „tyhle peníze“? Mají jich dost? Hitem dnešní noci (22.srpna 2008) byl prodej jakéhosi nového mobilního telefonu Apple iPhone 3G. Začal se prodávat o půlnoci za cenu více než 10 tisíc korun. Následující fotografii jsem si vypůjčil z článku na serveru (klikni) idnes.

První zákazník byl dokonce až z Písku. V článku se píše:
     
„První zákazník, který na iPhone ve frontě čekal přes 8 hodin, se skrz jejich dav prodral pár desítek sekund po půlnoci. Vybral si 8GB variantu s balíčkem iPhone L. Se zálohou a aktivačním poplatkem Agátě Hanychové předal něco přes 10 000 korun.
"Byl jsem zkrátka nedočkavý a musel jsem ho mít co nejdřív. Měl jsem už dokonce objednanou první verzi iPhonu, ale když jsem se dozvěděl, že nová bude v prodeji u nás, počkal jsem si," řekl Zdeněk Macek z Písku serveru Mobil.cz bezprostředně po koupi.“
     

Chápu, že někdo takový telefon chce mít. Nechápu, že kvůli tomu musí čekat ve frontě 8 hodin a přijet z Písku do Prahy, aby si ho koupil mezi prvními o půlnoci. Řekl bych, že takoví lidé splňují dvě přísloví: „Roupama neví, co dělat“ a „Má se jako prase v žitě“. Já jim to nezávidím, ani to neodsuzuju. Jistě je každého věc, jak tráví svůj volný čas a za co utrácí své peníze. Přesto mám dojem, že Češi, kteří si jdou stoupnout o půlnoci do fronty na nejnovější mobil, vydělávají peníze snadno. Snad je lepší si takhle koupit mobil než peníze prohrát v herně nebo si za ně koupit drogy. Za dva roky už jistě bude i tento mobil zcela běžný a za čtvrtinovou cenu. Nechápu tu neschopnost neumět se ovládnout a podlehnout davovému šílenství. Je to něco podobného, co ukazoval film Český sen, jen s jinou skupinou lidí. Jsem zvědav, kdy Češi budou stát takovou frontu na nejnovější modely aut Ferrari nebo Jaguár. Ale to už možná nikdy. Do Čech přijdou pracovití Vietnamci a k těm se budou stěhovat peníze z českých kapes. Možná, že i otom budou Češi říkat, že „Za tyhle peníze by nedělali“. Otázkou je, zda v té chvíli už z nich nebudou bezdomovci.

Dnes jsem se stavil cestou z Olšanských hřbitovů, které byly naprosto prázdné v plném sousedním Paláci Flora. Také tam se prodával tento mobilní hit zvaný Apple iPhone 3G. Nějaký nedočkavý kupec strhnul z mobilu  obal a hodil ho do koše hned vedle prodejny O2. Vytáhl jsem z toho obalu kartónový obrázek displeje a přinesl si ho domů jako ukázkový suvenýr české ubohosti. Zde je:

Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat