25. 10. 2009

Čeští Vietnamci - jiný pohled

25.10.2009 09:01 - 02. Deník -trvalý odkaz

Čeští Vietnamci - jiný pohled


   Nějak dnes nerozlišuji mezi kinem, televizí a DVD. I když mnoho lidí mi říká, že zážitek v multikinu je úžasný, zatím jsem tam nebyl. Naposledy jsem byl v kině na Formanově filmu Lid versus Larry Flint  a ten je z roku 1996.


    Byl jsem tehdy v tom prostoru, který zbyl k kina Květen na Vinohradské ulici v Praze. Za mého mládí to bylo kino, které patřilo k těm luxusnějším. Když jsem tam byl naposled - bylo to krátce po premiéře filmu - tedy asi v roce 1997 - kino Květen bylo velmi zpustlé. Řady sedadel špinavé a otřískané. V kině nebyl skoro nikdo, asi jako když se v době normalizace promítaly sovětské filmy. Kupodivu se už prodával popcorn, který byl sem tam rozsypán v sále. Jednotná cena vstupenky byla 100 ká (za mého mládí byly v tomto kině ceny odstupňovány od 9 do 12 ká. Jak jsem již psal, tehdy patřil květen k luxusnějším kinům, protože měl širokoúhlé plátno. Do jiných kin, jako např. do blízké Flóry stál lístek polovic. Kino Květen zaniklo krátce po mé návštěvě a dnes jsou tam herny a tuším i lechtivé varietní programy.

   No nic, proč plakat nad rozlitým mlékem? Dnes jsou jiné problémy, které jsou podle mě důležitější.
Včera jsem viděl televizní pořad "Divadlo žije".  Byl i o festivalu divadelních her německého jazyka. Podíváte-li se do záznamu na 22 minutu a 30 vteřinu, uvidíte upoutávku na projekt Mezi Prahou a Drážďany 'leží Vietnam' . Uvidíte tam Vietnamky hovořící plynulou pražštinou. Přitom vlastní hra je v němčině a na videoupoutávce vestejnojmenném článku


uvidíte Vietnamku hovořící plynulou němčinou. Jsou to už Vietnamci, kteří se tu narodili a jimž patří budoucnost České republiky. Jsou na rozdíl od Cikánů se vzdělávají a dobře se "integrují", protože pracují lépe než Češi.

   Myslím, že do deseti let budou mít své poslance v českém Parlamentu i zastupitele na radnicích. Já vím, že jsem od kina zabočil jinam, ale připadá mi to aktuálnější, než pro mne nezajímavá hollywoodská filmová produkce. Zatímco cikánská, tzv. romská problematika nepřizpůsobivých občanů je českými médii snad až zveličována, o postavení lidí jiných národností narozených a vyrůstajících posledních dvacet let v České republice média vytrvale mlčí. Patrně čekají, až jejich neuspokojivý život se dostane do stádia veřejných protestů a možná i násilností. To pak bude zase téma pro české novináře!!!

Jenže třeba si pak budeme muset přiznat, že přistěhovalci jsou schopnější než Češi.
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat