12. 10. 2006

Český rozhlas 2 - Praha nemá o čem vysílat?

12.10.2006 11:06 - 08. Volba ředitele Českého rozhlasu -trvalý odkaz

Český rozhlas 2 - Praha nemá o čem vysílat?


 Český rozhlas před řadou měsíců zavedl na svých dvou celostátních programech ČRo1 a ČRo2 denní nit, okolo která prolíná  vysílání. Na programu ČRo1 – Radiožurnál je to „Vaše téma“, na stanici ČRo2 – Praha je to „Téma dne“.  Po několika měsících se však tento způsob vysílání vyčerpal. Typickým příkladem je dnešní téma dne na stanici Praha. Na internetové stránce Českého rozhlasu 2 se píše:

   

12. října 2006

Dnešní Téma dne patří reklamě. Dokážeme se reklamě bránit nebo nás mají reklamní společnosti v hrsti? Jaké triky reklama používá? Jak se díváte na reklamu na léky? Řídíte se při nákupu reklamou? Necháte se ovlivnit?
autor: vera.luptakova@rozhlas.cz
   

   Na tyto otázky musel odpovídat  v pořadu „Jak to vidí...“  po osmé hodině herec Martin Stropnický. K této otázce se vyjadřovali posluchači pořadu „Hovorna“ v 9,30 hod, a toto téma bude i předmětem každodenního pořadu „Káva o čtvrté“. Tento článek píšu v 10, hodin, čili posledně jmenovaný pořad bude až za šest hodin.

   Na tématu o reklamě mě zaujala jiná věc, které jsem si všiml už mnohokrát a o které se pokud možno nemluví. Ve vysílání různých médií se nesmí konkrétně jmenovat žádné výrobky ani firmy, aby se jim nedělala reklama a to ani negativní. Provozovatel stanice by tím porušil zákon. Tato média však vysílají pořady o reklamě, o jejím ovlivňování lidí. Nikdo však nesmí konkrétní reklamy kritizovat, i když jsou vyloženě lživé. Média a to i Český rozhlas se vyviňují z odpovědnosti za vysílání klamavých reklam tím, že prodávají vysílací čas a že nejsou za obsah reklam zodpovědní.  Redaktoři i vedení rozhlasu zcela dobře vědí, že reklama zásadně ovlivňuje život lidí v České republice a utváří myšlení valné části obyvatel.   Vychovávají však posluchače i hosty pořadů k tomu, že nesmí mluvit o konkrétních zkušenostech s výrobky, firmami a službami. Sami se schovají za zákonné normy a vytvářejí tak veřejný úzus, že jsou věci o nichž se otevřeně veřejně nemluví.

   Je možné, že Český rozhlas nesmí o reklamách, které ovlivňují českou společnost, objektivně informovat a diskutovat. Pak by to však neměl dělat vůbec, měl by přímo přiznat, že za konkrétní informace a otevřené diskuze mu hrozí sankce. Neměl by skutečnost zkreslovat ani zamlžovat.

    Rád bych vyslovil uznání moderátoru Tomáši Voženílkovi za to, že v Hovorně nepřerušil telefonát s posluchačem, který hovořil o své špatné zkušenosti s pracím práškem  ihned po tom, jakmile posluchač vyslovil název Tide.  Voženílek sice poté vyslovil přání, aby posluchači nevyslovovali konkrétní názvy, ale posluchače, který vystupoval slušně a navíc měl velkou trému, za jeho nevědomost nepotrestal utnutím telefonátu, jak to dříve dělala stále bojácná Stanislava Dufková.  Ale je vidět, že ani to jí nepomohlo a byla (údajně jako Aleš Cibulka) přeřazena na jinou práci.

   Myslím, že Český rozhlas 2 – Praha  nedokáže „Téma dne“ každodenně naplnit tak, aby to nebylo jen zaplácnutí vysílacího času. Buď nemá dostatek vhodných témat nebo jsou to témata, která nedokáže dobře zpracovat. Vedení stanice nebo možná Rada Českého rozhlasu by se mohli zamyslet nad tím, za „Téma dne“ spíš nenarušuje jinak příjemné a někdy i poučné vysílání této tradiční stanice.

    Pokud někdo ze čtenářů tohoto článku náhodně vyposlechne dnešní pořad „Káva o čtvrté“ v 16 hodin na stanici Praha, budu rád, když mi sem přidá komentář.
Komentáře
[1]12.10.06 16:44:04Tenisák
Z Českého rozhlasu je na úrovni jen Vlatava, a i ta upadá. Ach jo. Ale pořád lepší Praha než propagandistická šestka.

Žádné komentáře:

Okomentovat