Sevřené šiky - 1.část
Je patová situace při současném sestavování vlády způsobena nedodržením ústavního postupu?
Tak pan Kalousek konečně odstoupil z vedení KDU-ČSL. Tak, jak to přednesl ve všech třech našich hlavních televizích, to vypadá, že poslední jednání s ČSSD vedl vlastně proti svému svědomí, jen aby zachránil svou stranu u moci. Tento postoj mi připomíná spíš komunistické praktiky sedmdesátých let dvacátého století, než myšlení antikomunistického katolíka. Při jeho výrocích mi vytanul ve vzpomínce plakátek, se kterým jezdily autobusy a tramvaje krátce po srpnu 1968. Bylo na něm napsáno: OHNUTI, ALE NEZLOMENI. Přesto byl český národ (a také slovenský národ) ohnutý celých 21 let. Otázkou je, zda český národ přece jen nebyl zlomen a zda není zlomen i 17 let po roce 1989. Jakoby minulost před rokem 1989 byla stále otevřena. Na jedné straně bylo komunistům necháno právo, aby byli demokraticky voleni do Parlamentu, na druhé straně se ostatní strany tváří, jakože komunisté jsou nedemokratickou stranou (Co to znamená? Nebyli snad demokraticky zvoleni?). Ať je to tak či onak, s jejich hlasy při současném rozložení mandátů musí počítat levice i pravice.
Po panu Kalouskovi vystoupil v Událostech, komentářích (zde video) ústavní právník a jeden z autorů současné ústavy profesor Vojtěch Cepl. Poukázal na to, že postup sestavování vlády se neděje podle ústavy.Česká ústava nezná žádné politické předjednávání. Prezident má někoho pověřit sestavením vlády a nikoli ho jen pověřit vyjednáváním o sestavení vlády. Současný způsob volby předsedy Poslanecké sněmovny nemá také oporu v ústavě. Ústava říká:
■ ■
Článek 29
(1) Poslanecká sněmovna volí a odvolává předsedu a místopředsedy Poslanecké sněmovny.
(2) Senát volí a odvolává předsedu a místopředsedy Senátu.
(2) Senát volí a odvolává předsedu a místopředsedy Senátu.
Článek 68
(1) Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně.
(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(3) Vláda předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádá ji o vyslovení důvěry.
(4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavce2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná vláda nezíská důvěru Poslanecké sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády na návrh předsedy Poslanecké sněmovny.
(5) V ostatních případech prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(3) Vláda předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádá ji o vyslovení důvěry.
(4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavce
(5) V ostatních případech prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
■ ■
V ústavě není nikde řečeno, že by Poslanecká sněmovna měla volit dočasného předsedu, který hned při svém zvolení prohlašuje, že dojde-li při vyslovování důvěry k okamžiku třetího návrhu předsedy vlády, který je popsán v článku 68 odst.4, že předseda Poslanecké sněmovny odstoupí, jak se na tom při volbě současného předsedy Poslanecké sněmovny Vlčka dohodly parlamentní strany. Podle profesora Cepla se tedy při současném sestavování vlády nepostupuje podle ústavy.
Ústava České republiky dále říká:
■ ■
Článek 26
Poslanci a senátoři vykonávají svůj mandát osobně v souladu se svým slibem a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy.
Článek 27
(1) Poslance ani senátora nelze postihnout pro hlasování v Poslanecké sněmovně nebo Senátu nebo jejich orgánech.
■ ■
Komentáře
Článek je bez komentářů
Žádné komentáře:
Okomentovat