19. 9. 2019

Dva koncerty Jitky Hosprové v září 2019



     Shodou okolností jsem během jednoho týdne navštívil dva koncerty, na nichž vystoupila violistka Jitka Hosprová. Aniž bych chtěl pominout první koncert, druhý byl zvláštní tím, že paní Hosprová sestavila a odehrála celý koncert se svým manželem, italským houslistou Mauriziem Sciarrettou.  Zážitek z klasického houslového repertoáru umocňovalo prostředí kostela. sv. Vavřince v Hellichově ulici. Program byl vybrán tak, že ukázal velké možnosti obou nástrojů, houslí i violy. Zvláštní pro mne byla skladba estonského skladatele Arvo Pärta z roku 1984 na text německého romantického básníka Clemense Brentana  Es sang for langen Jahren“ kde oba umělce doprovodila zpěvem pěvkyně Eva Gajarová, která je zároveň zakladatelkou hudebního projektu Pražské múzy. Jmenovaná skladba byla zajímavá tím, že lidský hlas nesl melodickou linku  a oba nástroje mu vytvářely jakýsi podkres, který byl notově definovaný, avšak pro mne jako hudebního laika byl zcela samostatný. Těžko se mi to popisuje, když nemám hudební vzdělání.  Zvláštní význam měla v programu skladba Bohuslava Martinů „Tři madrigaly pro housle a violu“. Tu uvedl mecenáš projektu Pražské múzy Geoff Piper, anglický hudebník žijící v Lucembursku. Podrobně pohovořil o skladateli i o tom, jaké představy v něm vyvolávají jednotlivé věty skladby. Řekl, že skladba je velmi obtížná ke hraní a proto ocenil ochotu obou umělců zhostit se jejího provedení.

   Paní Hosprovou i pana Sciarrettu jsem v uplynulých letech viděl spolu několikrát  hrát v rámci festivalu Procházky uměním v Muzeu Kampa. Ale tentokrát jsem je slyšel poprvé od chvíle, kdy se stali manželi. Nevystupují spolu často, protože každý z nich má náročný koncertní program a také vedou mistrovské kursy pro mladé umělce.

                   *****



Nyní se stručně dostávám k prvnímu koncertu, ovšem neméně zajímavému, co by do repertoáru snad i zajímavějšímu. Jednalo se totiž o koncert, na němž byly provedeny skladby, které skladatel Josef Vejvoda složil přímo pro Jitku Hosprovou a skladby byly doplněny také jazzovými skladbami Kryštofa Marka. Koncert byl v rámci festivalu Procházky uměním a odehrál se 10. září v kostele sv. Rocha na Strahově.  O tomto koncertu jsem psal již na svém facebooku, proto sem jen zkopíruji text a doplním obrázkem.




  Byl to skvělý koncert! Děkuji za nevšední hudební zážitek! I když mám rád interpretační umění paní Hosprové i paní Englichové, tentokrát bych chtěl složit velký hold a poklonu pánům Vejvodovi a Markovi, jejichž skladby jsme slyšeli. Bylo to úžasné, rozmanité, barevné, nádherné. Ve všech předchozích přeložených termínech bych o to přišel, ale tentokrát shoda všelijakých okolností přispěla k tomu, že jsem mohl být přítomen.
Přestože prostředí kostela sv. Rocha je velmi krásné, vzhledem k vysoké chrámové lodi se zvuk poněkud tříštil. Myslím, že by stálo za to celý program zopakovat v prostoru pro větší počet diváků a s menší ozvěnou. Napadají mě dvě nahrávací studia Českého rozhlasu. Buď studio S1 na Pražských Vinohradech nebo Studio A v pražském Karlíně. Já vím, že to nejsou klasické koncertní sály, ale vejde se tam poněkud více diváků a vzhledem ke svému účelu mají i vynikající akustiku. Jistě by tam šla požídit i živá nahrávka celého koncertu, kterou by mohl vydat Radioservis některým ze svých distribučních způsobů.



Žádné komentáře:

Okomentovat