14. 7. 2018

Orwelovský facebook


František napsal:
Co se mi honí hlavou? Že je mi z vás, milí facebookoví gestapáci, na zvracení. Že jsem přičinil zcela nevinnou poznámku ke glorifikovanému výroku nejsvětějšího Havla, že to je tedy zase moudro. Že se na mě následně sesypali deprivovaní uctívači každého Havlova -----, to jsem mohl čekat. Mohl jsem čekat i to, že některý z těch mstivých deprivantů se bude snažit mě nahlásit. Tím více jsem si dával pozor na způsob vyjadřování. A výsledek? Odstraněný příspěvek, kde nebylo vůbec nic sprostého, neslušného ani jinak nepovoleného. Jen logické zdůvodnění nesmyslnosti předešlého příspěvku, uzavřené oslovením "znalče lidu", jako reakce na to, že mě v předešlém příspěvku oslovil jako "mudrce z lidu". Rád bych, aby mi někdo vysvětlil, jak jsem tím porušil zásady komunity, někoho urazil, někomu ublížil, skupině, rase, náboženství... To už cenzuru provádějí lidé s IQ, se kterým nedokážou porozumět smyslu napsaného textu? Dokážu to pochopit, když někdo poruší stanovené zásady, ale je porušením to, že mám jen jiný názor? To je jako v 50. letech, kdy moc dostali omezenci a s výsměchem ji uplatňovali.

Tomáš napsal:
Františku, pokud příspěvek zmizel u statusu na něčím profilu, mohl ho odstranit ten, čí profil to je. Pokud to bylo ve skupině nebo na nějaké tématické stránce, mohl to smazat jen správce, čili zakladatel. Vůbec si tím nelámejte hlavu.

František napsal:
Dostal jsem zprávu od FB, že jsem porušil zásady soužití v komunitě FB, nebo nějakou podobnou chujovinu, takže šlo o oficiální zásah. Prostě, jasně z toho vyplývá, že cenzuru mají v rukách lidé, kteří mažou příspěvky podle toho, jak jste jim sympatický. Skoro denně vídám kontroverzní příspěvky s Hitlerem (ne jako vtip, tomu se rád zasměji, ale jako zcela vážná glorifikace), čtu komenty se sprostými nadávkami (a opět, není to přátelské, byť vulgární, špičkování mezi přáteli, ale zcela vážně míněné sprosté osočování) a různé jiné věci, kde bych mazání pochopil. A nikdo je nemaže. Mě to nevadí, ctím svobodu slova, co se mi nelíbí, přestanu číst a jdu pryč. Ale cenzura postu, kde není nic neslušného, nezdvořilého, pejorativního, oslavujícího násilí proti skupině a pod., ale jen názor, který není cenzorovi sympatický, no to už mám pocit, že se FB dostává do nějaké terminální Orwellovské fáze.

Tomáš napsal:
Aha. To jsem nevěděl. To je smutné. To mi připomíná dobu, když před 18 lety začínaly české diskusní servery Blabla a Rande, které už dnes neexistují. Ty firmy zaměstnávaly lidi jako administrátory. A ti administrovali vyloženě podle svých sympatií nebo antipatií k jednotlivým přezdívkám. Neboť tehdy se lidé nepřihlašovali pod svým jménem. Mazali co se jim nelíbilo podle vlastního uvážení. Vložené fotografie musely projít lidskou kontrolou, takže se buď objevily za několik dní nebo vůbec. Jenže tenkrát tam bylo jen několik tisíc přezdívek, dnešní fb má funkci jakéhosi obecného komunikačního nástroje ovládaného z amerického centra, i když ti cenzoři mohou sedět po celém světě. Podle mě už to není to, co se dá chápat pod pojmem komunita. Několik mých facebookových přátel už bylo zablokováno na několik dní až měsíc. Pak si vytvářejí náhradní profily. Nemá to vůbec žádný smysl. Souvisí to však s tím, že je to takzvaně zadarmo. Představte si, kdyby Vám telefonní operátor, kterému platíte, vypnul signál proto, že do telefonu říkáte něco, co se mu nelíbí a přesto byste měl platit dál. U telefonu můžete přejít ke konkurenci, u fb to nejde, protože žádná není. Možná, že to, co Vy napíšete, posuzuje nějaký dvacetiletý admin v Indii podle strojového překladu. Anebo jen nějaký software. Ale na něčí udání. Připadá mi děsné, že takto ovládá komunikaci mezi lidmi, ale i mezi firmami a institucemi na celém světě jen jediná nepostižitelná firma, která komunikuje jen jedním směrem.

Žádné komentáře:

Okomentovat