30. 11. 2012

60 let - zpráva o duševním a fyzickém stavu


Milý pane Janáči,

 velice se omlouvám, ale skutečně se mi přihodilo. Přihodilo se mi nevolno.  Došel jsem  do rozhlasu už asi v 15.30, obdržel jsem žlutý papírový čtvereček a čekal mezi hromadícími se důchodci. Dokonce jsem si krátil čas s jedním známým (důchodcem, dříve imunologem), se kterým jsem před dvaceti lety pracoval v jedné firmě. Jak se blížila 16 hodina, důchodců přibývalo, až byla zaplněna téměř celá vstupní hala. Přemýšlel jsem, kam tolik lidí můžete uskladnit a napadlo mě jenom atrium. Z horka se mi začalo dělat nevolno. Vydržel jsem až do chvíle, kdy jste zhruba v 15, 58 přišel k turniketu a oznámil, že promítání bude v atriu, aby se tam lidé vydali po schodech a kdo nemůže, tak výtahem pro 6 lidí. Tu mě napadlo, že vlastně nevím, kde je poblíž atria záchod a udělalo se mi ještě nevolněji. Mám za sebou zkušenost dva týdny starou, kdy jsem byl na setkání Klubu přátel Šestky, které se odehrávalo v místnosti 010 v přízemí, kde bývají zasedání Rady ČRo. Bylo to v sobotu.  Hned na začátku setkání nám bylo oznámeno, že na záchodě neteče voda. Asi po dvou hodinách oné schůze, kam přibyla i část redakce ČRo6 jsem už nutně potřeboval na záchod. A tak se mnou šla mladá dívčina, údajně PR té redakce až do vrátnice, kde je nějaký záchod pro personál a požádala vrátné, aby mi ho odemkli.  Čekala tam se mnou, až vykonám potřebu a pak šla se mnou zase nazpátek. Bylo to dost potupné. No, a jak jsem včera byl opět v té samé vrátnici uprostřed velkého chumlu důchodců, řekl jsem si, že by moje momentální nevolnost nemusela za turniketem a uprostřed tolika lidí přestat a že nevím, kde bych okolo atria hledal onu místnost. Tak jsem odevzdal onen žlutý čtvereček zpět vrátnému s prosbou, aby ho někomu dal, kdyby ještě někdo přišel a opustil jsem budovu rozhlasu. Šel jsem do Balbínovy hospůdky NAPROTI, kde jsem se hodinu vzpamatovával z oné nevolnosti při dvou kofolách a jedné stranické slivovici.  Pak jsem dojel domů a v půl sedmé už jsem byl v posteli. Chtěl jsem si ještě poslechnout Čajovnu na Vltavě, kde měl být dokument (kupodivu přírodovědný!!!), ale usnul jsem a spal jsem až do rána. Přiznávám, že sobotu jsem měl poměrně programově rušnou od polední návštěvy galerie s výstavou obrazů a fotografií Petra Nikla až po bujarý večer, ze kterého jsem se vrátil až v neděli  ve tři ráno. S tím jsem ještě ve chvíli, kdy jsem se přihlašoval na promítání, nepočítal.

    Milý pane Janáči, výčitky svědomí z mé nepřítomnosti na projekci přece jen utišil pohled na to obrovské množství lidí, které se včera ve vrátnici shromáždilo neb mi bylo jasné, že promítací sál nebude zet prázdnotou. Obdivuji Vás, že jste zvládl zorganizovat dvě promítání a ještě korespondovat s takovým množstvím lidí.

    Přes mé osobní momentální potíže jsem měl radost, že tolik zájemců o promítání je důkazem, jak oblíbený je Váš Meteor. Bohužel je také důkazem, že obdobných vzdělávacích pořadů je na stanicích Českého rozhlasu nedostatek. (V tomto případě nemohu považovat Leonardo za rovnoprávnou stanici, protože právě většina lidí, co přišla na včerejší promítání, si ho nemůže pustit z běžného rozhlasového přijímače.)

Ještě jednou se omlouvám a zároveň děkuji i za Váš zájem. Abych pravdu řekl, doufal jsem, že si v tom ohromném počtu lidí mojí nepřítomnosti nevšimnete.


-------------------------------------------------------------------------------

Věruško,
nejsem skeptik, jsem realista. Co jsem nevyřešil v těch prvních šedesáti letech, v těch druhých šedesáti už řešit nejde.  Všechno má v životě svůj čas a události v něm nejdou časově přeházet, jak píše Miloš Rýc v knize „ Zpověď tajemníka“, kterou jsi jistě nečetla. Píchat s mladými děvčaty mohu stále, jenže už ne zadarmo, ale za peníze, zatímco ony si myslí,  že až si vydělají dost peněz, začnou vést slušný život. Ale ani ony ani já se už nikdy nezbavíme své minulosti..

------------------------------------------------------------------------------------

No jo, Ivčo,
 – pozvání na kávu – zrovna sedím v té cukrárně, co jsem tě do ní pozval. Oddaloval jsem to. Nějak už nevím, co bych si s lidmi z minulosti povídal.  To víš, že jsem si to včera užil.  Byl jsem v bordelu, kam si chodím posledního půl roku zapíchat. Dokonce tam byla má oblíbená slečna. A po souloži obvyklá konverzace:
***
„Proč ty si nenajdeš nějakou ženskou?“
„Protože mě žádná nechce. A proč ty, taková hezká holka, jsi tady?“
„Kvůli penězům. Až si vydělám dost peněz, přestanu tuhle práci dělat a najdu si slušnýho chlapa.“
„Půjdeš se mnou na kafe?“
Se zákazníkama na kafe nechodím a s kamarádama nespím.“
***
A tohle ti mám, Ivčo, vyprávět v cukrárně?

   Říkám si, že teď už jsem dost starý na to, abych byl upřímný nejen k sobě, ale i k ostatním lidem.  Na rozdíl od lidí, kteří žijí v rodině, nemám veselé historky ze života, abych jimi někoho bavil.  V posledních dvou letech jsem se pomocí facebooku seznámil s mnoha lidmi, kteří žijí tady v okolí. A tak s nimi občas, když je mi lépe, jdu do hospody nebo do literární kavárny.  Když se sejde třeba 15 lidí, vždycky se najde někdo,  kdo rád baví společnost. Ale já už to nejsem.  Většinou sedím a poslouchám a když jsem unaven, seberu se a jdu domů.  Nikomu nechybím, ani v té hospodě, ani doma.  Přesto jsem teď mezi lidmi víc než dřív.
--------------------------------------------------------------

Milý pane sousede!
Děkuji Vám za hezké přání!

Abych pravdu řekl, jsem rád, že ten den je už za mnou a také jsem rád, že byl v sobotu, a proto si příliš lidí nevzpomnělo. Ne, že bych datum svého narození tajil, ale nijak ho nešířím, protože stále ubývá lidí, od kterých mě takové přání těší. Volala mi například jedna známá (45 let) a řekla mi něco v tom smyslu, že doma malují a ona musela slézt ze žebříku, aby mi mohla popřát. Na záznamníku mi kdosi jiný říkal vyčítavým hlasem: My jsme ti chtěli popřát k narozeninám a ty nejsi doma! Jiná známá (72 let) dlouho dopředu avizovala, že se musíme sejít, že mi chce popřát osobně. No, velkou radost jsem z toho neměl, protože ona vede vždycky takové záhrobní řeči – že jsme tady dočasně a ten pravý život že začne až po smrti. Tak jsme se domluvili na pátek, že se sejdeme na Míráku, kde ona toužila si dát palačinku u stánku na vánočních trzích(!!!).  Řekla, že čas upřesní ještě ráno. Tak jsem jí ráno zavolal a ona mi řekla, že ještě neví, protože si objednala po internetu závěs do koupelny a mají ji ho ten den dovézt a ona neví, kdy přijedou. To mě opravdu dojalo, tak jsem jí řekl, že nehodlám čekat celý den na její zavolání a schůzku jsem zrušil. Písemně mi napsala kromě Vás jen jedna paní, jakási milenka mého otce z dob mého dětství. Můj otec s ní udržoval poměr asi 10 let za manželství mých rodičů a pak ji opustil. Když se moji rodiče rozvedli, tahle paní se seznámila s mou matkou a až do smrti mé matky si s ní dopisovala (není z Prahy, sama se pak vdala a má dospělého syna). Já jsem se s ní seznámil až po matčině smrti, protože ona mi napsala, že by ráda věděla,  kde je hrob mé matky. Pak skutečně přijela do Prahy, hrob jsem jí ukázal a od té doby jsem ji neviděl. Nicméně ona mi píše na každé moje narozeniny. Znala prý již od doby, kdy chodila s mým otcem data narození obou mých rodičů i moje. Já té pani nepíšu, proč taky, ale ona mi celé ty roky o matčiny smrti píše k narozeninám i ke svátku.

   Takovýchle historek bych klidně mohl napsat ještě několik.  Když je píšu, dokonce i mě samotnému připadají úsměvné. Ale když se odehrávají, uvrhují mě do beznaděje. Zavolala mi sousedka z chaty (85 let), věku mých rodičů (které od dětství říkám teto) a řekla, že ani neví, co by mi měla popřát, takže se aspoň zeptá, jestli nejsem  nemocný. A já jí říkám, této, já jsem nemocný už čtrnáct let a začnu jí vypočítávat své neduhy. A ona řekne: ale to já vím, já jsem myslela, jestli nejsi od té doby JEŠTĚ NĚJAK VÍC NEMOCNÝ!  A pak se divila, když jsem jí řekl, že mě dosavadní chronické neduhy docela stačí. Tak mě to připomnělo závěr jedné scénky Felixe Holzmanna: buď  jsem blázen já  nebo ona.

   Tak vidíte, pane sousede, můj život je veselý, ale jistě se teď nedivíte, že nemám rád různá jubilea včetně Vánoc neb mám z podobných lidí hrůzu. Naštěstí je to jen v tom prosinci, kdy si různí lidé myslí, že mě činí dobro a já bych za něj měl být vděčný.
--------------------------------------------------------------


Žádné komentáře:

Okomentovat