30. 12. 2007

U nás v kanceláři, tam se dobrá káva vaří

30.12.2007 22:07 - 03. Lidé -trvalý odkaz

U nás v kanceláři, tam se dobrá káva vaří


   V pátek 28. 12. 2007 mě zaujal  televizní pořad 13. komnata Karla Štědrého.

Přestože mu rodiče s bratrem vytvořili dobré domácí zázemí, neměl to v životě jednoduché.  Nechci tady opakovat, co bylo v pořadu. Kdo chce, ten si ho přehraje z archivu ČT (viz odkaz výše).  Jen to, co se mi zdá pro tuto dobu podstatné.

   Po roce 1989 měl Karel Štědrý nedostatek práce v zábavě a tak začal podnikat. Zaváděl nápojové a později svačinové automaty. Nenajal si pouze lidi a prostory, jako mnozí jiní umělci, když začali provozovat restauraci. Pracoval v první době také sám. Nestyděl se za to. Musel se to naučit, aby to pak učil jiné. Dnes má jeho firma okolo 90 zaměstnanců. Jeho kávu z automatu si dávám i v naší prodejně Albert.

   Karel Štědrý nečekal,  až mu dá práci kapitalista. Sám se stal kapitalistou.  Není to špičkový umělec ani špičkový kapitalista.  Je to pracovitý člověk. Hledá práci, nečeká, až si práce najde jeho. Jenže také ví, že když přijde příležitost, musí se jí chopit.

Karel Štědrý ve své firmě u svého nápojového automatu
(obrázek z citovaného televizního pořadu)

   Když chodím v Praze po Vinohradech i jinde, hodně prodavačů v obchodech je ukrajinské nebo vietnamské národnosti.  26. prosince jsem se vracel v podvečer z kostela svaté Voršily na Národní třídě. Na Jungmannově náměstí stálo několik hochů, ani ne dvacetiletých. Jeden z nich mě oslovil: „Neměl byste nějakej drobák na jídlo a na cigára?“ Já povídám: „Což takhle pracovat, to by se ti nechtělo?“ „Kdybyste mi nějakou práci dal, pracoval bych“, odvětil. Nedal jsem mu nic. Nerozumím tomu, proč na Jungmannově náměstí žebrá skupina dobře vyhlížejících českých hochů, zatímco v blízkých krámcích pracují vietnamští hoši a ukrajinské dívky. Jak to, že tomu není naopak? Jak to, že Karel Štědrý ve svých sedmdesáti letech má za  sebou šedesát protirakovinných ozařování a nestydí se vzít do ruky kbelík? Jak to, že se mladý zdravý hoch nestydí žebrat na Jungmannově náměstí?
Komentáře
[1]16.03.08 13:00:33Filip Filipovič - 
Sdílím stejné otázky, odpovědět na ně neumím. Podobné otázky klade i Ota Ulč, na adresu amerických "Afro-američanů". Proč asijská komunita v USA tak prosperuje, ač její výchozí postavení není zdaleka tak výhodné jako ostatních menšin, neameričanů? K pořadu 13. komnata Karla Štědrého. Nepochopil jsem z výše uvedeného textu co je ta jeho "13. komnata". Podnikavost? Tajná nemoc? Sledování televizních pořadů z internetu je nad mé technologické schopnosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat