2. 4. 2008

Práce smrdí

02.04.2008 06:45 - 02. Deník -trvalý odkaz

Práce smrdí


   Včera jsem šel zhruba po měsíci v centru Prahy po ulici Na poříčí.  Nedaleko obchodního domu Bílá labuť byla prodejna elektroniky SACO.

SACO, spol. s r.o.
Na poříčí 1070/19, Praha - Nové Město, Praha 1
Prodej audio, video a foto techniky.

Dívám se tam vždy do výlohy na různé vymoženosti soudobé elektroniky. Tentokrát jsem však místo videí, rádií a fotoaparátů uviděl lahve s alkoholem. Nad prodejnou byl však stále vývěsní štít se značkami Sony a Panasonic. Výloha působila dost komicky, protože pod těmi nápisy byl nápis jiný a na něm stálo TABÁK – nápoje, alkohol, cukrovinky, kuřácké potřeby.


Zašel jsem se podívat dovnitř. Ocitl jsem se v klasické trafice. Ještě před nedávnem byly na tomtéž místě velké ploché televizory, ve vitrínách fotoaparáty, rádia, telefony.


Elektronika zůstala ve dvou zadních místnostech prodejny.  Za pultem se zjevně nudil jeden prodavač, zákazník tam nebyl žádný. Zeptal jsem se, co se přihodilo, že se prodej elektroniky stáhl do zadních částí obchodu bez výloh. Prodavač neochotně odpověděl, že firma už tak velký prostor nepotřebuje, protože se soustředí na prodej po internetu. Zákazníci už nemají zájem nakupovat v kamenném obchodě. Divil jsem se. Prodejna, zvláště ve své přední části bývala plná zákazníků.  Prodavač řekl, že přesto zákazníci příliš nekupovali. Zboží ohmatali, nechali si od prodavačů poradit a zboží si koupili přes internet.  Z toho se nedá žít, dodal prodavač. Zeptal jsem se, jak prodej firmy SACO bude vypadat nyní. Prodavač řekl, že zákazníci si musí zboží objednat přes internet a do prodejny si ho přijdou vyzvednout.  A co předvedení výrobku, aby se zákazník mohl rozhodnout? Nebude, odpověděl rezolutně prodavač.

   Sám jsem si chtěl několikrát v prodejně SACO v ulici Na poříčí v Praze něco koupit. Bohužel to nikdy neměli. Pravidelná odpověď byla: zákazníci to nevyžadují, tak to neobjednáváme.

    Několikrát jsem sledoval, jak prodavači zákazníkům v této prodejně „radili“. Už to nebylo jako za socialismu, kdy byl schopen prodavač se zákazníkem diskutovat o vlastnostech výrobků, několik jich rozbalit a předvést v chodu, aby se zákazník mohl rozhodnout pro určitý typ. Dnes zní obvyklá informace o výrobcích, že se od sebe liší cenou nebo značkou, že jeden výrobek je černý, jiný stříbrný. Současní prodavači specializované prodejny nechápou, že by měli o výrobcích vědět něco podrobnějšího. Jednou mi jeden prodavač řekl: stále chodí něco nového, přeci nemohu vědět o všem, co prodávám.

   Dříve prodavači věděli, že chtějí-li, aby se zákazníci do prodejny vraceli, musí se jim opravdu věnovat několikrát. K práci prodavače patřilo víc než jenom výrobek zákazníkovi PODAT a vyinkasovat peníze.

   K dovednosti prodavače by mělo patřit víc než se jen opřít o stůl a ukazovat, jaká jsem jednička.

 

   Práce je namáhavá, někdy dokonce smrdí. Asi proto byly firemní internetové stránky přejmenovány zwww.saco.cz na www.levneelektro.cz.  Kdo neumí pracovat, necítí ani hrdost ke značce své firmy.
Komentáře
[1]16.04.08 10:47:14Hablina - www
Tohle by si u nás na maloměstě žádná firma nedovolila....u Spáčila na mě čeká houf ochotných prodavačů, kteří zboží předvedou, povykládají, porovnají s ostatním....a jsou rádi, že prodali.
[2]24.04.08 12:03:17Kluk
Jsem tam jednu dobu prodával. Bez smlouvy, jen tak na čestný slovo, sám v cizím krámě, výplata každý večer na ruku a dotaz majitele. Přijdeš zítra zas..
[3]07.06.08 19:58:36Filip Filipovič - 
Tohle je už asi 15 let moje oblíbená prodejna. Hlavně tam byli vstřícní prodavači. Co mám z elektroniky, to jsem koupil tam. Po pravdě řečeno, nakupoval jsem tam naposledy před třemi lety (přehrávač MP3), ale nechce se mi věřit, že by se tam tolik změnilo ...

2 komentáře:

  1. Prodával jsem tam relativně dlouho..Prodejna vždy fungovala perfektně, s důrazem na technické znalosti a obyčejnou slušnost, vstřícnost. Bohužel v souvislosti s nástupem internetu v kombinaci s typickou českou šetrností se stále více projevoval onen výše uvedený problém s předváděním zboží, které bylo následně zakoupeno jinde..Nájem a platy se samozřejmě nijak zás. nezměnily a kdo umí aspoň trochu počítat, nemusí hned valit vinu na kohokoli konkrétního. To je prostě změna způsobu prodeje tohoto typu zboží....Taky přišel Electroworld, Datart a pak ALZA. Mohu Vám vyjmenovat deset dalších prodejen podobného typu po celé republice se stejným osudem. Přechod na internetový prodej tato prodejna prostě nezvládla a už není. Hawgh.

    OdpovědětVymazat
  2. Dělal jsem v této prodejně 13 let šéfa. Mám na tu dobu hezké vzpomínky. Myslím, že to byla jedna z nejlepších prodejen v Praze. Po roce 2006 jsem pak už jen z dálky smutně sledoval její postupný konec a zánik. Takových prodejen bylo v Praze několik desítek a kvalita poradenství byla proti dnešní situaci v Alzách, Mallech atp. vynikající. Nicméně, současný model prodeje zřejmě značkám a i zákazníkům vyhovuje více. Tak to je a nemá smysl nad tím vzlykat.

    OdpovědětVymazat