17. 12. 2006

Poslední vystoupení prof. C. Höschla v pořadu "Jak to vidí..." - 1.část

17.12.2006 12:17 - 08. Volba ředitele Českého rozhlasu -trvalý odkaz

Poslední vystoupení prof. C. Höschla v pořadu "Jak to vidí..." - 1.část


   Chvíli poté, kdy jsem dopsal předchozí článek Psychicky náročný svět, jsem otevřel rádio. Každý den se na stanici Praha Českého rozhlasu vysílá pořad „Jak to vidí...“, kde významní lidé komentují život okolo nás, případně hovoří na témata, která považují za důležitá. Když píšu významní lidé, nemyslím tím takzvané celebrity, tedy lidi populární, kteří jsou známi hlavně proto, že se často dostanou do televize. Myslím tím lidi, kteří v životě něčeho dosáhli svou prací a o kterých vedení stanice usoudilo, že jejich úvahy mohou být přínosné i pro ostatní lidi.

   A právě v úterý 12.prosince přišla řada na profesora Cyrila Höschla. Profesora Höschla poslouchám vždycky rád. Je to moudrý a vzdělaný člověk. Má encyklopedické znalosti nejen o psychiatrii, která je jeho oborem, ale v podstatě o celé biologii. Nemyslím tím detailní, ale rámcové zcela určitě. Já jsem se s ním několikrát setkal ještě před rokem 1989, kdy jako já občas přijel na etologické konference. Tam jsem si s ním asi 2x mohl povídat u večeře. Do té doby jsem ho neznal, ale oslnil mě už tehdy svým rozhledem. Jednou přivezl na konferenci několik dílů zahraničního televizního dokumentu o etologii a jejím významném představiteli Konradu Lorenzovi. Seriál byl v němčině a prof. Höschl k němu namluvil informační komentář, aby mu všichni rozuměli. Všichni, i ti největší čeští odborníci koukali tehdy jak u vytržení, protože takové odborné zahraniční dokumenty se tehdy v Československé televizi nepouštěly.

   Proto mě potěšilo, když jsem před lety objevil profesora Höschla i v novém hodinovém pořadu v Českém rozhlase. Bylo to v roce 1999.  Tehdy měl svou hodinku na stanici Praha každé úterý. Povídal na odborná témata medicíny, ale komentoval i různé události doma i ve světě. Jistě pro něj později nebylo jednoduché, aby každý týden vymyslel něco zajímavého, co by posluchačům sdělil.  Později se prof. Höschl soustředil už jen na odborná témata z oboru psychiatrie nebo psychologie. Intervaly jeho pořadů byly tehdy čtrnáctidenní.  Snažil jsem se vždycky si v době jeho pořadu udělat čas. Řekl bych, že řada jeho specializovaných témat měla hodnotu vysokoškolské přednášky.

   Avšak pokaždé se mi nepodařilo poslechnout si pořad prof. Höschla. Říkal sem si, že kdyby tyto jeho rozhlasové přednášky vyšly v knižní podobě, že by přispěly k popularizaci několika medicínských i biologických oborů. Napsal jsem rozhlasové redaktorce Zuzaně Vojtíškové. Ta spolu s prof. Höschlem pořad uváděla. Nabídl jsem, že kdyby měl prof. Höschl zájem a ČRo mi poskytl záznamy, přepsal bych jeho rozhlasové přednášky do textové podoby. Pan prof. Höschl by je pak mohl redigovat a vydat.

   Paní Vojtíšková mi odpověděla 29.května 2004:

     
   Vaše nabídka rozhodně nezapadla pod stůl!

   Mluvila jsem s panem profesorem Höschlem o případném knižním vydání jeho pořadů Jak to vidí. Oba nás Vaše nabídka potěšila a shodli jsme se na tom, že by bylo pěkné vydat knížku. Ale nejde jen o to přepsat rozhlasové rozhovory, resp. monology pana
profesora Höschla. Text by bylo třeba pečlivě upravit, aby byl vhodný pro tisk. V tomto případě je nutná odborná úprava přepsaného textu, aby nedošlo k nějakému zkreslení obsahu nebo k nepřesnostem. Přeci jen: co je psáno, to je dáno. Pan profesor by momentálně nemohl vzhledem ke svému časovému zaneprázdnění takovou autorizaci textu provést.

   Proto Vám moc děkuji za Váš zájem, iniciativu a nabídku, kterou v tuto chvíli ale bohužel nevyužijeme. Schovám si Váš e-mail a kdyby se časem změnily podmínky, zkusila bych Vás oslovit a požádat o  spolupráci.
     

   Připadalo mi to škoda, ale chápal jsem, že den prof. Höschla má také jen 24 hodin, za to jeho profesionální aktivity jsou mnohem rozsáhlejší než je tomu v České republice u normálních pracujících lidí zvykem.

   O rok později technický pokrok opět postoupil a Český rozhlas zřídil 22.února zvukový archiv některých odvysílaných pořadů, které si posluchači mohou po internetu poslechnout nebo i stáhnout a poslouchat doma ve vhodném čase.

   První pořad „Jak to vidí...“ s profesorem Cyrilem Höschlem, který tam byl vložen, je  1.března 2005.

Profesor Höschl hovořil o kladných ideologiích, které se historického hlediska proměnily ve zlo páchané ve jménu "dobra".

   Byl jsem nadšen. Od té doby mi neunikl ani jeden jeho pořad a nemusel jsem neustále myslet na to, kdy bude vysílán v reálném čase. V roce 2006 by to bylo velmi obtížné, protože profesor Höschl promlouval už jen jednou měsíčně.

klikni - 2.část
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat