11. 3. 2006

Josef Vlček

11.03.2006 22:06 - 07. Zábava -trvalý odkaz

Josef Vlček

hudební diktátor

    Ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, poslouchám zároveň pořad „Galerie osamělých písničkářů“ (stanice ČRo2 – Praha, sobota 11.3.2006, 20,30 hod), který uvádí Jan Burian. Dnes je hostem pořadu herečka a zpěvačka Ester Kočičková, která představuje písničky ze své desky. Pořad jsem do určité chvíle poslouchal jedním uchem, protože jsem při něm uklízel.
  
   Ester Kočičková však náhle při komentování jedné své písničky řekla, že hudební dramaturg Josef Vlček řekl, že píseň nemůže být úspěšná. Ester Kočičková řekla, že Josef Vlček pracuje jako hudební dramaturg v tzv. pohodových rádiích. Vzhledem k tomu. že Josef Vlček má velký vliv na zařazování skladeb v těchto rádiích, dotyčná písnička se skutečně podle Kočičkové  objevovala v rádiích málo.


   Vybavil jsem si dobu zhruba před dvanácti lety, kdy jsem pracoval jako redaktor v soukromém rádiu  Echo. Hudebním redaktorem tam byl Vladimír Hadač,  kterého dnes občas slýchávám uvádět noční hudební pořady v Českém rozhlase. Josef Vlček byl tehdy velká hvězda, protože byl hudebním ředitelem rádií Frekvence 1 aEvropa 2.  Myslel jsem si, že je to manažer velkého stylu ve vyžehleném obleku a s padnoucí kravatou.  Jaké bylo mé překvapení, když jsem ho později viděl v televizi (myslím, že to bylo v mnohadílném dokumentárním seriálu o historii českého big beatu - Bigbít). 

   Kupodivu jsem ho znal od vidění z okolí svého pražského vinohradského bydliště. Byl to malý neupravený vousatý mužík. Později jsem se dozvěděl, že s ním konzultují mnohá soukromá rádia své hudební formáty a play listy. Tak jsem se přestal divit, že soukromá rádia jsou při ladění rádiové stupnice prakticky nerozeznatelná. Překvapovalo mě, že hudební moc nad soukromými rádii má muž, kterého bych si na ulici snadno spletl s bezdomovcem. Překvapilo mě, proč je tolik soukromých hudebních rádií, když jejich hudební profil prakticky určuje jeden člověk.

   Při dnešním pořadu „Galerie osamělých písničkářů“ mě překvapilo, že Josef Vlček si udržel po celé desetiletí moc nad českým hudebním éterem a že majitelé soukromých hudebních rádií tak jednoznačně ctí jeho hudební nevkus. Tím nechci říci, že by se Josef Vlček v hudbě nevyznal. Pouze zkomercionalizoval české soukromé rozhlasové vlny a hudbu přizpůsobil moderátorům, kteří neznají nejen spisovnou, ale ani slušnou hovorovou češtinu a nastavil standard vzoru vkusu pro mládež.  A přesto on sám se tomu díví. Po čtrnácti  letech fungování soukromých českých hudebních rádií pod ideovým vedení Josefa Vlčka nemám co dodat. Ale aspoň je mi jasné, kdo je diktátorem v této oblasti. Nechápu však, jak se pan Josef Vlček dokázal na tomto hudebním diktátorském místě tak dlouho udržet. Tak dlouho snad nevládl ani Gustáv Husák v politice.
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat