29. 4. 2007

Jaké to je? - 2.část

29.04.2007 18:13 - 02. Deník -trvalý odkaz

Jaké to je? - 2.část

(být invalidním důchodcem)

     
Ahoj Jarko,

jsem rád, že jste na Vinohrady přišli. Svým způsobem jste realizovali jednu mou dávnou touhu. Aby se lidi poznávali a nebyli tolik separovaní. Přišli jste někam, kde jste kromě mně nikoho neznali a dokázali jste se bavit. Máte výhodu, že chodíte s Rudou spolu a když to nevyjde, můžete se bavit spolu.  Já mám hodně známých nebo takových uzavřených společností, kteří se navzájem neznají a kam jsem takhle chodil a občas i chodím.

   Spolužáky z gymplu, spolužáky z vejšky, Stranu mírného pokroku a spol. (tím myslím taky vernisáže), spolupracovníky z bývalých zaměstnání.

Lidi, kteří mají dětskou mozkovou obrnu jako já.

Několik starých lidí ve věku svých rodičů a také různé své příbuzné, které znám od dětství, protože to byli přátelé mých rodičů a sousedé z chaty. Po rozvodu svých rodičů jsem je třicet let neviděl kvůli intrikám, které dělal můj otec po rozvodu s mou matkou.  Po smrti své matky jsem zjistil, že v průběhu života otec většinu svých vrstevníků - přátel nějak podrazil a poškodil je. Dnes občas tyhle lidi navštěvuji, pokud jsou ještě naživu.

Otec už druhý rok v nemocnici. Čeká tam, až umře. Kontakt s ním je složitý, jak jsem zjistil, už před pěti lety mě vydědil. Loni ho určití lidé, kteří s ním dnes manipulují patrně přiměli, aby vydědění zrušil, ale jen proto, aby s tím co zatím má, případně co po něm zbyde, mohli disponovat sami. Nejsou to žádní příbuzní. Jsou to naprosto cizí lidé, kteří mu dříve pomáhali dělat všelijaké intriky, jak říká tátova sestra (92 let) - kteří mu sloužili. Nyní manipulují s mým otcem oni, tak jako v minulosti manipuloval on s nimi.

Je to všechno složité, je toho na mě moc, Jarko. Dnes už mě zatěžuje navštěvovat pravidelně uzavřené skupiny lidí, se kterými si většinou nemám co říct.  Jednou takovou skupinou jsou lidé okolo Kobry.

Doba je čím dál tím složitější a mých zdravotních potíží přibývá. Mohu dělat jen to, co stačím a co je pro mne nejdůležitější. Na vernisáž ve středu patrně nepřijdu, už to nezvládnu. Dopoledne jsem domluven se ševcem, který opravuje moje boty, že mu několik párů přinesu. Vyžaduje to určitou dobu na diskuzi nad každým párem bot. Každé potřebují opravit trochu jinak a znovu "srovnat",  protože moje šmajdavé nohy je rozvolnily. Odpoledne jdu na rehabilitaci. Po ní mám teoreticky už od tří hodin volno, ale ze zkušenosti vím, že bývám tak unaven, že po ní už nic nezvládnu. Je první středa v měsíci, mohl bych také jít od 19 hodin na setkání se spolužáky s gymplu. Pravděpodobně ani tam nepůjdu. Nemám si s těmi spolužáky celkem co říct, vždycky tam sedím a poslouchám, jak vyprávějí o svých rodinách. Já nemám co vyprávět a jejich život je mi dnes už velmi vzdálený. Občas tam jdu, spíš abych se připomněl. Už jsem tam nebyl od prosince. Koncem května budeme mít třídní sraz po 35 letech od maturity. Tak tam půjdu až na ten sraz.

Hezky si užijte 1.máj v Benešově, Jarko. Pokud tam bude s vámi Standa, tak ho snad ode mne ani nepozdravuj. Občas se potkáme na ulici tady v okolí VZP. Mnohokrát jsem ho zval, ať se na mě přijde podívat.  Má to kousek. Nikdy nepřišel. Ani na té ulici už si nemáme co říct. Chápu, že to taky nemá jednoduché. Celý život byl citově závislý na rodičích. Teď, když jsou staří, poznává, že by jim měl cosi splatit. Ale sám na dva nestačí. A na tom, aby si vytvořil svoje vlastní zázemí, na to celý život kašlal. Hospody nejsou všechno.

Zdraví
Tomáš
     

   Nevím, zda by to onen kurátor výtvarných výstav z úvodu mého článku  pochopil. Možná, že to pochodí ti z vás, milí čtenáři Tomova deníku, kteří mají mnohaleté zdravotní potíže. Pro ty z vás, kteří jste zcela zdrávi a zvláště když jste přitom mladí, to byla  jakási bolestínská zpověď. Ale takové to je, když je člověk invalidním důchodcem. A mnohdy ještě horší.
Komentáře
[1]30.04.07 14:27:46Jiri Pallas - www
Tome, nechapu co od Kobry ocekavas. Byl jednim z party, ktera se pod bolsevickou korouhvickou obohacovala na folkove a trampske hudbe. Vycitali nam (Safranu) ze ohrozujeme folk a country :-) Po devetaosmdesatem nelenili a celou Portu si privatizovali do vlastni kapsy...
[2]30.04.07 16:59:56mluvka Tomáš
Tenhle článek vůbec není o Kobrovi, Jirko. Ten je o mně. Kobra je starobním, nikoli však invalidním důchodcem.
[3]06.05.07 17:55:26Wasabi - 
Ahoj, ... vedli jsme spolu jen velmi málo rozhovorů, ale předpokládám, že si pamatujete ten poslední, kdy jsme se bavili o mém synovi. Není to jednoduché, postižení musí být velmi silní lidé, silnější, než zdraví jedinci. A hlavně jsou morálně většinou o něco dál, protože si uvědomují spoustu věcí, které zdravým přijdou naprosto samozřejmé. Forrest je příkladem toho, že "zbraně" se nemají skládat nikdy. Každý má právo na to, aby prožil hezký život, i kdy může být v mnoha případech hodně omezen. Lidský život je sinusoida - jednou jste dole, jindy nahoře. Tak to musí člověk brát. Stejné to je i s emocionálními prožitky. Člověku je z ničehož nic "ouzko", smutno a má splín. Tehdy ale jeho myšlenky nabývají na hodnotě poznání. Zase bude líp. Držím palce a přeji jen příjemné prožitky Vám i všem s podobnými problémy.
[4]06.05.07 19:22:04mluvka Tomáš
Děkuji za příspěvek, Wasabi. Osobně si nemyslím, že zdravotně postiženíí lidé musí být silnější než zdraví. Do určité míry však mají omezený životní okruh a tak se více soustředí na oblasti, ve kterých jim život umožňuje prožívání. Ani Forrest Gump nebyl podle mně silnější. Film byl udělán tak, že mu v životě pomohla spousta náhod (např. ve Vietnamu nebyl vážně zraněn, jeho "krevetová" loď se nepoškodila jako jiné a mohl mít velký výdělek). Svým způsobem mu pomáhala jednoduchost a přímost myšlení. Ale pomohla mu matčina láska, ale také to, že se u ní neobjevily "ochranitelské" sklony a ona mu nebránila v cestě do Vietnamu.

Žádné komentáře:

Okomentovat