1. 11. 2006

Čtrnáctery hodiny

01.11.2006 07:07 - 02. Deník -trvalý odkaz

Čtrnáctery hodiny

změna času

   Mám rád měření času. Je to spojeno s mou celoživotní láskou etologií. Etologie je věda o chování zvířat, ale i lidí. Neplést s chovem. Správně by se asi mělo říkat „chování se“. Angličtina tato dvě slova neplete. Chov je breeding a chování je behavior. Vědecké studie měří a porovnávají chování živých tvorů v čase. Čas ukrajuje každému stejně. Délková či váhová míra se dají ošidit, čas nikoli.

   Za mého dětství a mládí existovaly v běžném životě jen mechanické hodiny. Ať už náramkové, stolní či nástěnné. Čas byl něco mimo život, něco co bylo třeba občas zkontrolovat, ale co nebylo centrem dění.  Avšak už před třiceti lety jsem obdivoval za výlohou první český quarzový budík, který deklaroval nesmírnou přesnost. Byl drahý, neměl jsem na něj peníze. Svá tehdejší etologická pozorování jsem dělal podle mechanických náramkových hodinek  Prim a podle mechanických natahovacích  stopek.  

   Dnes jsou hodiny i v domácnosti téměř všude, ani je člověk nevnímá. Při nedělní změně času jsem napočítal, že mám doma celkem čtrnáctery hodiny. Většinou jsou součástí nějakého přístroje, který má jiný účel – mobil, rádio, video, krokoměr, počítač atd. Musel jsem jedenáctkrát posunovat čas dozadu. Troje hodiny si změnily čas samy.  Počítač si změnil čas sám. Ani mi není jasné, jak to pozná, že má zrovna ten den změnit čas. Také mám dva budíky řízené radiovým signálem. U nich pochopím, že někde jakási centrála dá pokyn a oni se nastaví. Dnes už nepoužívám ani jedny mechanické hodiny. Všechno je na baterku nebo na síť. Většina mých hodin je číslicových, nikoli ručičkových.

   Přesto, že už přes dvě desítky let s časem profesionálně nepracuji, pohled na přesně jdoucí hodiny a zvláště na ty řízené rádiovým signálem ve mě vyvolávají uspokojení. Čas nemůže žádný živý tvor obejít. Aspoň zatím. Čas postupuje dopředu nikoli dozadu. Je na nás jak ho využijeme. Proto je dobré ho mýt neustále na očích a zbytečně s ním neplýtvat.
Komentáře
[1]05.11.06 19:49:14n2
Mluvko, s tim pocitacem je to jednoduche - urceni data, kdy se meni cas, se ridi pomerne jednoduchym pravidlem, ktere neni vubec tezke do pocitace naprogramovat. Spis se treba divim, ze nektere mobily to neumi, kdyz clovek uvazi, ze je to vlastne taky pocitac.

Žádné komentáře:

Okomentovat