5. 6. 2005

Co jsem si odnesl ze Sedmičky s Václavem Klausem o Evropské ústavě

05.06.2005 13:06 - 11. Evropská ústava -trvalý odkaz

Co jsem si odnesl ze Sedmičky s Václavem Klausem o Evropské ústavě

Podle Václava Klause se o návrhu evropské ústavy diskutuje v Česku půl roku. Já si myslím, že ještě se o ní příliš nediskutuje, protože její česká tištěná verze je k dispozici volně teprve od začátku května.
Argumenty, že návrh ústavy je k dispozici na internetu již déle neobstojí, protože starší generace, která tvoří podstatnou část české populace, zatím s internetem běžně nepracuje a mladou generaci, kromě úzké intelektuální menšiny toto téma nezajímá. Rozhodně je dobře, že návrh evropské ústavy v české tištěné podobě je k dispozici v běžných knihkupectvích a koho  bude opravdu zajímat, může si ho za relativně malý obnost koupit. Návrh je poměrně obsáhlý dokument, nejde ho prostudovat za jeden večer a druhý večer jít k volbám. Souhlasím s Klausem, že Evropská ústava by neměla být tak obsáhlá a už teď zahrnovat množství dodatků.
Lidé, kteří by o ní měli hlasovat, by měli rozumět jejímu obsahu. Pro potřeby lidových referend by měla být podstatně jednodušší. Nicméně si myslím, že právě teď, když je návrh evropské ústavy běžně k dispozici, mělo by se o něm začít diskutovat. Nikoli jen v intelektuálních kruzích. Všude. Jenže český národ je pasivní. Vzpomínám si, jak jsem se před hlasováním o přistoupení České republiky ptal své setřenice, ženy v domácnosti se dvěma téměř dospělými dětmi, zda půjde hlasovat. Nejistým hlasem řekla, že nepůjde, protože politice nerozumí. Její manžel, obráběč kovů, nadává posledních patnáct let na komunisty. Každému sděluje, jak by se měly řídit podniky, jak by se měl řídit stát, všechno dovede vysvětlit. Když jsem se ho zeptal, proč tedy on nemá svůj podnik a neřídí ho, řekl mi, že jeho práce mu stačí. Bohužel takových lidí, kteří vědí všechno nejlíp, ale pro jistotu se do ničeho nepletou, aby nenarazili, je plná Česká republika. Pak se všichni podivují, že k volbám přišlo jen 30% voličů a diví se, jak je to možné, že komunisti dosáhli tak dobrého výsledku. Na druhé straně ovšem říkají, že za komunistů nebyl všude takový bordel, jako je dnes. A právě tito lidé by si měli koupit návrh evropské ústavy a snažit se mu porozumět. Jenže to se nejspíš nestane, tihle lidé budou na veřejnosti mlčet, k volbám nepůjdou, protože to je jejich demokratické právo a pak budou nadávat na vládu a parlament, jak špatně řídí tento stát.
Komentáře
[1]05.06.05 23:19:15Lebeda
Jsem původně Soustružník, tedy obráběč kovů. K volbám chodím vždy. A když někdo nadává, ptávám se ho a koho si volil? Bohužel plno chudých nevolí. když budou volit jen bohatí, bude tu stát pro bohaté. A ta ústava? Bohu stačilo desatero a každý mu rozumí. Tuhle bichli nechť si nechaj pro někoho, koho maj radši...
[2]06.06.05 09:36:53mluvka Tomáš
Ono se dnes neříká, že by volili bohatí. Ono se říká, že k volbám pravidelně chodí hlavně příznivci komunistů. Já sice k volbám chodím, komunisty nevolím, ale zatím se žádná strana, kterou jsem v prvním kole volil, nikdy nikam nedostala. Nerozumím tvé poslední větě. Ústava není pro někoho, koho má někdo jiný raději, ústava má být pro všechny. Nemohu o ní mluvit, když jsem se s ní neseznámil. Proto jsem si ten návrh koupil.
[3]06.06.05 12:35:56Lebeda
Nechtěl jsem říkat, ať si ji strčej..
[4]06.06.05 13:07:06mluvka Tomáš
Ale ty jako koumák a lidový brbla by ses s návrhem té ústavy mohl taky seznámit, Lebedo. Možná, že bys potom začal přemýšlet, proč ty patříš mezi ty chudé a proč tu ústavu vymýšleli ti bohatí a nikoli ti chudí.
[5]03.10.05 13:49:14Angelina
Tak nevím ... Podívala jsem se na tu "milou" cenu, kterou bych musela za výtisk Evropské ústavy vydat ze své skromné výplaty a nezdá se mi tak zanedbatelná částka 199 Kč. Vydala jsem se na náš státní úřad v obci.. a ejhle... žádný výtisk k nahlédnutí nebyl k dispozici.Pouze jsem dostala odkaz na internetové stránky. A co ti, co chtějí znát znění ústavy toho seskupení v čem žijí, tzn. v Evropské unii a nemají na to sedět v internetových kavárnách a pročítat 353 stran tohoto textu a chtěli by jen třeba v čítárně knihovny se začíst do tohoto textu nebo v informační kanceláři pro Evropskou unii, kterých je jistě na území republiky dost a dost, ale text ústavy nikde.
[6]03.10.05 22:02:34mluvka Tomáš
Výtisk Evropské ústavy, kterou zde mám vyobrazenou (nakladatelství Sagit) jsem koupil jen za 49,- Kč - odkaz - http://blog.lide.cz/tomuv.denik/2005/05/30/78

Žádné komentáře:

Okomentovat