17. 11. 2005

17.listopad 1989 - 2.část - dokončení

17.11.2005 10:40 - 04. To, co jsem napsal jinde -trvalý odkaz

17.listopad 1989 - 2.část - dokončení

17.11. 2004 19:43:08

   Následující dny byly velmi zvláštní. V podniku se méně pracovalo a více diskutovalo, avšak všichni potivě počkali, až si odpíchnou konec pracovní doby a pak řada z nás odešla na Václavské náměstí, které už bylo ozvučeno a bylo možno v kterékoli jeho části poslouchat projevy z balkónu vydavatelství Melantrich. Z toho davu mě opravdu nebylo dobře a tak jsem se vždy postavil do boční Krakovské ulice.

   Za několik dní přiběhl do mé laboratoře kamarád - kolega, který vzrušeně oznamoval, že zasedá Ústřední výbor Komunistické strany Československa, že se něco děje. Šel jsem s ním přes celé Václavské náměstí, chvilku jsme koukali, jak se střídají řečníci na balkonu Melantrichu a když průvod, uprostřed něhož jsme šli, zabočil doleva do ulice 28.října, oznámil amplión, že soudruh Jakeš a další členové předsednictva ÚV KSČ dali své funkce k dispozici. Dav bouřil a my s ním - konečně je to tady!

   Další dny braly prudký vývoj. V zaměstnání se už o ničem jiném nemluvilo, než že komunisti půjdou od válu. Ráno se všichni shromažďovali u podnikové nástěnky, kde ještě před několika dny visely informace o vzorných pracovních podniku a o plnění plánu. Na nástěnce byli nejnovější informace z novin, v té době hlavně ze Svobodného slova a z různých letáků.  Také já jsem se u nástěnky ráno zastavil. Vedle mne stál jeden kolega - vědecký pracovník a vcelku loajální komunista. Tichým hlasem mi říkal: nevěř tomu, z obvodního výboru přišla informace, že za několik dní bude zase pořádek. Ale nebyl.


   Veterinář, o kterém jsem psal v úvodu článku, už nemluvil o nezbedných studentech. Začal nosil na klopě trikolóru a placku se znakem Občanského fóra. Na každého se usmíval a říkal: však mi to těm komunistům ještě ukážeme! Jednoho dne tenhle kolega-veterinář nepřišel do práce. Na ředitelství podniku došla jeho žádost o okamžité rozvázání pracovního poměru spolu s doporučením Občanského fóra. Během několika dnů se náš bývalý kolega - veterinář stal prvním polistopadovým ministrem zemědělství.  Zlé jazyky tvrdily, že léčil Václavu Havlovi psa. Byla to doba petic. Z podniku odešla petice s mnoha podpisy líčící loajalitu bývalého kolegy-veterináře ke Komunistické straně Československa. Ale bylo to marné.

   Tak jsem také hned v revolučních dnech roku 1989 poznal ve svém okolí to, čemu se později říkalo "převléknout kabát".
Komentáře
[1]17.11.05 12:20:05Point*
Oba clanky excelent !!! Tesim se na pokracovani...
[2]17.11.05 13:18:29mluvka Tomáš
Pointovi -Které články? Pokud Myslíš tento článek o 17.listopadu 1989, Pointe, je to pouze jeden článek o dvou částech, protože blog na Seznamu neumožňuje delší články než 10.000 znaků (patrně včetně HTML pokynů). Článek jsem napsal před rokem do diskusní skupiny "Názory starších lidí (nad 40 let)" na serveru BlaBla.cz, kde měl z podobného důvodu dokonce 5. částí. Článek je kompletní a další pokračování mít nebude. To, co jsem prožíval potom, už přímo se 17.listopadem nesouviselo. Tady na blogu mohu psát jednotlivé postřehy, nikoli memoáry. Pokud by tě téma 17.listopadu zajímalo blíže, pak doporučuji knihu Michala Horáčka "Jak pukaly ledy", kterou vydal, tuším v roce 1990 nebo 1991. Michal Horáček tam popisuje dny okolo 17. listopadu, neboť byl spolu s Michaelem Kocábem přímo přítomen u některých jednání o převzetí moci.
[3]17.11.05 13:54:07Naďa Božková
Pamatuji se na to dobře.Za nějaký den mi soudružka ředitelka řekla:Naďo,neměly by se objednat taky jiné noviny,než Rudé právo? A pak se šlo do ulic.Teda v Brně.Byla jako pipinka,prý,jestli já nepůjdu,řekla jsem jí,že ne,že tam musí někdo zůstat,ale měla jsem nachystanou píšťalku a pískala jsem jak policajt z okna.A mávala těm,kteří šli.Dále jsem se zúčastnila všech akcí. Ale podle mne to byl obrovský sametový podvod,který byl připravován dávno předem.Je mi to tak nějak líto,že údajnou svobodu jsme tak draze zaplatili škvárem,kterého je tu dnes plno.
[4]17.11.05 14:26:41Point*
Ach tak, ;)) ja to videl jako dva clanky a protoze v druhe casti nebylo napsano>> zaver, ci konec, predpokladal jsem pokracovani. ..Jinak souhlas s pani N.B samet byl pripraven dopredu a cilene. (ja byl v te dobe v NSR) Sice mel poslouzit trochu jinak a nekomu jinemu, ale to nic nemeni na tom , ze byl podvodem, ktereho se aktivne ucastnil ruku v ruce se spickami KSC krivak a "tezce vezneny mucednik" V.Havel. ..K.Kryl se v hrobe obraci...
[5]17.11.05 15:59:07Naďa Božková
Křiváka a těžce vězněnýho Havla nám dvacet let připravoval Hlas Ameriky.Už v říjnu prý měli nějaké zasedání a Saša Dubček,no byl už starší,se tam prý rozbrečel,že nebude prezidentem. Proto Havel přece řekl,že to prezidentování vezme jen za podmínky,že po jeho boku bude stát statečný Slovák Saša.Saša měl v závěru ale smůlu.Jel kamsi,tam blekotal něco o třetí cestě a už se nehodil.Tak co s ním?Byl symbolem Pražského jara,tak se odmontovala kola od auta a tragicky zahynul. Stejně jako Husákova manželka,ta zase spadla náhodou s letadlem.Taky se nehodila tomu svému kavárenskému povaleči,který údajně vedl slovenské národní povstání.

2 komentáře:

  1. Mohl byste jej jmenovat? Člověku se to špatně hledá jeslti je to tenhle: http://cs.wikipedia.org/wiki/Oldřich_Burský či české vlády? Neno jinak, pracoval jste v Usolu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, pracoval jsem v ÚSOLu. Onoho ministra zde jmenovat nebudu, ale můžete ho najít v přehledu ministrů zemědělství na Wikipedii. Byl kandidován ještě Občanským fórem . viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ministr%C5%AF_zem%C4%9Bd%C4%9Blstv%C3%AD_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky

      Vymazat