12. 4. 2005

12.dubna 1961

12.04.2005 08:44 - nezařazeno -trvalý odkaz

12.dubna 1961

Jurij Alexejevič Gagarin první oblétl Zeměkouli
Chodil jsem do druhé třídy. Seděl jsem v lavici, už nevím, jaký jsme měli předmět. Najednou se rozezněl školní rozhlas. Slavnostní hlas řekl, že první kosmonaut světa Jurij Alexejevič Gagarin obletěl Zeměkouli. Soudružka učitelka se tvážila slavnostně. Já jsem nic nechápal. Ale toto datum se stalo významným na několik desetiletí a jakmile bylo 12.dubna, automaticky mi naskočil tento význam. Po roce 1989 se toto datum vzpomínalo už jen sporadicky. Jednak to bylo tím, že nový a nový pokrok zastínil tento významný kosmický krok. Jednak proto, že Gagarin byl sovětský občan, Sovětský svaz už dnes není a  jeho nástupce Sovětský svaz je chápán jako říše zla. Co se týče Gagarina, jeho čin byl zastíněn jeho záhadnou smrtí. Oficiální verze byla, že zahynul (teď přesně něvím kdy, ale někdy v sedmdesátých letech) při zkoušce stíhačky, kterou znovu pilotovat, protože se opět snažil dostat do přípravy na kosmický let. Jiná verzee je o tom, že byl vypuštěn s nějakou kosmickou lodí do kosmu, návrat se nepovedl a on do dnes oblétá zeměkouli. Dnes už se ve zprávách nepřipomíná datum 12. dubna jako významná oslava Gagarinova letu. I já pomalu zapomínám. Narodilo se v ten den několik lidí, kteří se v mém životě vyskytovali. A to pro mne je dnes důležitější.
Na oslavu startu prvního člověka do vesmíru napsal tehdy brněnský jazzový dirigent Gustav Brom docela milou písničku, která vzhledem k politickým změnám je už dnes zapomenuta. Ale byla docela hezká.
Komentáře
[1]05.05.09 11:35:36Přemek
1) let Jurije Gagarina se připomíná každý rok minimálně několika větami ve zprávách. 2) píseň Pozdrav astronautovi napsal Jaromír Hnilička, Gustav Brom ji "jen" zazpíval. Zapomenuta rozhodně není, každý rok ji slyším. Mimochodem, "gagarinskou" písničku napsal i Jiří Suchý.

1 komentář:

  1. Písnička "Dobrý den, majore Gagarine ke shlédnutí zde - http://www.youtube.com/watch?v=0mL7nu5EIUk

    OdpovědětVymazat